HÀr Àr maten som ökar mest i pris

I sommar hör potatisen till de matvaror som stuckit upp i pris: 2,8 procent under juli mÄnad, enligt Matpriskollen. Gurkan har ökat med hela 8 procent.

Potatisen har gÄtt upp 2,8 procent i pris under juli, enligt Matpriskollen, medan matpriserna totalt gick upp 0,2 procent under mÄnaden. Arkivbild.

Potatisen har gÄtt upp 2,8 procent i pris under juli, enligt Matpriskollen, medan matpriserna totalt gick upp 0,2 procent under mÄnaden. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2024-08-12 07:30

Rekordregnen nÀr potatisen skulle skördas förra Äret ger efterdyningar. Skörden blev usel och resultatet ser vi nu.

– Det Ă€r mĂ„nga som hör av sig till oss om potatisen. NĂ€r den gĂ„r frĂ„n 15 kronor kilot till 20– 25 kronor pĂ„ ett Ă„r – det mĂ€rker folk, sĂ€ger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Prisökningarna pÄ gurka kan ocksÄ kopplas till vÀdret och mindre skördar under vÄren.

Under juli ökade matpriserna totalt med 0,2 procent, enligt Matpriskollens granskning av 44 000 artiklar. Det lĂ„ter kanske inte sĂ„ mycket, men ökningen sker frĂ„n en redan hög nivĂ„. JĂ€mfört med januari 2022 Ă€r matpriserna 24 procent högre.

HÄl i plÄnboken

– Det har gjort ett stort hĂ„l i plĂ„nboken för folk, man mĂ„ste ge ut med 25 procent mer för maten och det Ă€r inte alla som har det, sĂ€ger Ulf Mazur.

För frukten noteras en viss prisökning under juli mÄnad, men jÀmfört med för ett Är sedan Àr det en samlad prisnedgÄng pÄ 5 procent. Enligt Matpriskollen kan vinterns goda skördar runt Medelhavet ha bidragit till prispress.

De höga vÀrldsmarknadspriserna pÄ kakao slÄr fortsatt igenom pÄ bred front i chokladsortimentet, men allra mest pÄ bakchoklad. Under juli mÄnad ökade den med nÀstan 16 procent i pris.

Fisk och skaldjur hör till det som tvĂ€rtom har sjunkit nĂ„got i pris under juli mĂ„nad, minus 0,4 procent. ÄndĂ„ upplevs havets frukter förmodligen av mĂ„nga konsumenter som svidande dyra, för jĂ€mfört med januari 2022 Ă€r till exempel laxen 36 procent dyrare och torsken 51 procent dyrare, enligt Matpriskollen.

Kedjornas strategi

NÀr konsumenterna blir allt mer prismedvetna tycker sig Ulf Mazur se en tydlig strategi hos de stora livsmedelskedjorna: PrisuppgÄngen pÄ kedjornas egna mÀrken hÄlls tillbaka jÀmfört med det övriga sortimentet.

PÄ ett Är har matpriserna totalt stigit med 2.5 procent, men kedjornas egna mÀrken bara med 1,8 procent.

– Nu nĂ€r konsumenter Ă€r mycket priskĂ€nsligare sĂ„ Ă€r det verkligen rĂ€tt lĂ€ge att locka över dem med lĂ€gre pris pĂ„ de egna mĂ€rkesvarorna, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!