Listan bygger pÄ företag som struntar i AllmÀnna reklamationsnÀmndens (ARN) rekommendationer pÄ kunders klagomÄl.
Bilbranschen dominerar, precis som i fjol, sett till antal företag. Det vanligaste klagomÄlet avser köp av begagnad bil dÀr sÀljaren inte velat ÄtgÀrda dolda fel, trots ARN:s rekommendation att göra det. TvÄ miljoner kronor skulle de vara skyldiga sina kunder om de följt ARN:s beslut.
Resebranschen, eller mer specifikt flygbolagen, dominerar som vanligt nÀr det gÀller antal Àrenden dÀr bolaget valt att strunta i EU:s regler om kompensation vid instÀllda eller försenade resor. Toppar gör Wizz Air, följt av Ryanair och Bravofly.
Ăven hantverkarna har sin beskĂ€rda del pĂ„ RĂ„d & Röns uppdaterade svarta lista. Vanligast Ă€r klagomĂ„l pĂ„ badrum.
ARN:s rekommendationer handlar oftast inte om ersÀttning i pengar utan om hÀvning av köpet.