Var så god - ta en bit äpple, Kalle

Västervik2010-08-14 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tänk om det vore så enkelt - att bjuda på kunskapens frukt och vips förbättrades resultaten i skolan. Riktigt så funkar det inte och som VT rapporterade i veckan blir pojkarnas betyg allt sämre i högstadieskolorna i Västerviks kommun. Att pojkar får sämre betyg än flickor är inget unikt för Västervik, så ser det ut i hela västvärlden. Vad som dock är anmärkningsvärt är att flickorna förbättrar sina betyg medan pojkarnas resultat blir allt sämre.När jag själv arbetade som högstadielärare var vi väldigt få manliga lärare och på humaniorasidan var vi ännu färre. Jag har många gånger funderat över om det måhända kan vara så att pojkarnas betygsproblematik kan vara avhängig av vilka människor de träffar i skolan, vilka förebilder de får i skolan. Som lärare är man ju inte bara en undervisare, man är också en förebild och en representant för den akademiska bildningen. Som arbetsplats för vuxna betraktat är skolan en tämligen kvinnlig arbetsplats och ju lägre ner i skolstadierna desto fler kvinnor. Redan tidigt ser den lille pojken att det inte finns så många män runt omkring honom i skolvärlden - kanske inget att satsa på det där med att vara duktig i skolan?Lägger man där till att Skolverket i vintras publicerade en rapport i vilken det visar sig att föräldrarnas utbildningsnivå är en mycket betydelsefull faktor för vilka betyg barnen får, så framträder kanske ändå inte den aktuella betygsstatistiken för Västervik - som har en förhållandevis låg utbildningsnivå sett gentemot rikssnittet - som särskilt överraskande. Likväl är det ett problem som skolorna och politikerna måste sätta under lupp och jobba hårt med.Även om man kanske inte ska dra allt för stora växlar på det så är det intressant att se betygsdifferensen mellan elevers betyg på nationella proven i svenska, engelska och matematik i årskurs nio och deras faktiska slutbetyg. Det visar sig att flickorna i betydligt högre grad än pojkarna höjer sina betyg i jämförelse med de nationella proven. Omvänt får Västervikspojkarna i större omfattning än flickorna sänkta slutbetyg i jämförelse med de nationella proven.Självklart ska en hel del annat räknas in i betygen än resultaten på de nationella proven. Men frågan kvarstår - hur kommer det sig att pojkarna sänker sina betyg i högre grad än flickorna och vice versa - att fler flickor får högre betyg än pojkarna i jämförelse med de nationella proven i alla de tre
kärnämnena? Kanske provocerar det, men jag måste ändå ställa frågan. Kan det vara så att den som stämmer in i bilden av den snälla, skötsamma och duktiga flickan premieras och att den som identifieras som den stökiga, okoncentrerade pojken missgynnas av den tämligen kvinnodominerande lärarkåren? Skulle det vara fallet är det helt uppåt väggarna.
Läs mer om