Vägen är ett självklart val

Lägg ner. Debattskribenten Lars Cornella rgumenterar för en nedläggning av järnvägen mellan Västervik och Linköping. Foto: Ellen Kindstrand

Lägg ner. Debattskribenten Lars Cornella rgumenterar för en nedläggning av järnvägen mellan Västervik och Linköping. Foto: Ellen Kindstrand

Foto:

Västervik2007-06-13 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Politiker har kommit i otakt med befolkningen, de vill satsa på järnväg till Linköping i stället för väg. Det har gått prestige i frågan och argumenten är inte ärliga.
En mijiard på bättre järnväg ger ingenting av värde tillbaka. Den har ingen nämnvärd betydelse för bygdens befolkning och näringsliv. Inget företag i Västerviks kommun är beroende av järnvägen men alla är beroende av bra och kostnadseffektiva vägar. För timmertransporterna via Lucerna duger nuvarande järnväg med små förbättringar gott, men de transporterna har ingen betydelse för bygdens utveckling och vi kan lika gärna vara utan dem.

Vore det inte bättre om järnvägen försvann helt? Då bleve det mer pengar att satsa på en bra väg. Kommer färjetrafiken till Gotland i gång så är goda vägtransporter både för bilar, buss och gods viktigast. Järnvägen är då inget alternativ. Dessutom förstör järnvägen möjligheten till bra stadsplanering i både Gamleby och Västervik och utgör hinder och en kostnad för andra transporter och för lantbruket där den skär genom bygden.
Att man kan järnvägspendla mellan Västervik och Linköping saknar helt betydelse för bygdens utveckling. Det går lika bra att busspendla förutsatt att vi får en bra väg på sträckan där en biogasdriven buss kan ta sig från Västervik till Linköping på 66 minuter.
Men ingen skall pendla länge, det är inte miljövänligt. Då skall man i stället flytta antingen sig själv eller jobbet.
Banverket har konstaterat, att en järnväg som den mellan Västervik och Linköping är inte mer miljövänlig är en väg om man ser till helheten och inte bara fordonen.

Det vore en tragedi för bygden om politikerna fick igenom en miljardsatsning på järnvägen, för då får vi aldrig någon bra väg. Då kommer snart de förhatliga och oerhört dyra vägkamerorna och när de är uppsatta anses säkerheten så hög att någon ny väg inte behövs.
Det dyraste är ändå inte kamerorna utan dålig väg med låg fart och åtföljande höga transportkostnader. Kostnad för tid och kostnad för sträcka svarar mycket ungefär för vardera halva transportkostnaden. Därför är en hög snittfart på E35 viktig för god transportekonomi, för vår bygds utveckling och även andra kustkommuner i Kalmar län.

Västerviks kommun har under alla år försummat att planera för tunga, snabba och säkra transporter mellan Lucerna och E22. Den vägen är smal, krokig och full av lokal trafik och ett hinder för hamnens utveckling. Kanske kan en ny väg för tunga snabba transporter, Gotland-Linköping link, dras där järnvägen nu går om järnvägen läggs ned.
Att satsa en miljard på en järnväg blir lyxåka på räls för några få som har förmånen att kunna använda sig av den möjligheten på skattebetalarnas bekostnad. Det vore ett tragiskt misstag som kommer att hämma bygdens utveckling under många decennier.
DEBATT
Lars Cornell, Vinö, är fri debattör.  
Läs mer om