I mÄnga svenska kommuner finns sammanhÀngande fritidsomrÄden dÀr allt fler mÀnniskor vÀljer att bosÀtta sig permanent. Dessa omvandlingsomrÄden har oftast bristfÀlliga avloppsanlÀggningar och framförallt i kustnÀra omrÄden dÄlig vattentillgÄng.
För att fÄ till stÄnd en hÄllbar utveckling i omvandlingsomrÄden krÀvs en strategisk planering i kommunerna och ett tydligt beslut om vilken utveckling man skall strÀva emot.
Det Àr naturligt att mÀnniskor som ser sitt sommarhus som en framtida permanentbostad och nÀr tillrÀckligt antal har permanentat sina hus uppkommer frÄgor om VA-lösningar. Först startar en process dÄ myndigheterna tillÄter enskilda lösningar, men med tiden kommer frÄgan om vatten och avlopp i ett större sammanhang att krÀvas bÄde för de boende men ocksÄ frÄn myndigheterna.
Vi skall vara klara med att den som bosĂ€tter sig permanent i ett fritidshusomrĂ„de mĂ„ste rĂ€kna med att pĂ„ ett eller annat sĂ€tt betala priset för en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar vatten- och avloppsförsörjning. Det kan ske genom enskild anlĂ€ggning eller del i en samfĂ€llighet eller genom avgifter för allmĂ€nna vattentjĂ€nster enligt VattentjĂ€nstlagen. Ăr de sĂ„ att kommunen vĂ€ljer att utöka verksamhetsomrĂ„det att Ă€ven omfatta fritidsomrĂ„det stĂ€lls alla i omrĂ„det under vattentjĂ€nstlagen. DĂ„ Ă€r det möjligt för VA - huvudmannen (kommunen) att ta ut högre avgifter för anslutning till det kommunala nĂ€tet.
Min tid som VA-chef i kommunen var jag delaktig strategin att lÀgga en överföringsledning till Horn. Olika möjligheter övervÀgdes sÄsom stamledning med anslutning av befintliga gemensamhetsanlÀggningar med flera andra tÀnkbara lösningar.
Men den överskuggande lösningen som alltid övervÀgs i ett sÄ tidigt skede Àr att omrÄdet införlivas med kommunens verksamhetsomrÄde för vatten och avlopp vilket Àven nu Àr huvudmannens avsikt.
Ett fel som ofta kommunerna gör (det finns undantag) Àr att planeringen för VA i omvandlingsomrÄden tas ekonomin upp för sent. Redan i början av planeringsprocessen Àr det viktigt att ta upp idéer om hur finansieringen kan komma att se ut.
Oavsett hur finansieringen gÄr till kan kommunerna bidra med att begrÀnsa kostnaderna genom att förutse och ge stöd till berörda fastighetsÀgare i ett tidigt skede.
Utvecklingen och finansieringen av ett omvandlingsomrÄde skall inte enbart lÀggas pÄ enskilda tjÀnstemÀn och konsulter utan ansvaret för VA-försörjningen ligger ytterst pÄ kommunfullmÀktige och blir dÀrför en viktig frÄga för kommunstyrelsen.
Det Àr ytterst sÀllan som man lyfter frÄgan till denna nivÄ annat Àn nÀr man möter verkliga problem i det löpande arbetet eller stÄr inför omfattande investeringsbeslut. Jag menar att frÄgan i dessa omrÄden mÄste politikerna var inblandade pÄ ett tidigt stadium för att kunna vara med i utvecklingen av ett omvandlingsomrÄde.
Det Àr viktigt att hjÀlpa och stötta fastighetsÀgarna, de som till slut skall betala hela kalaset.
Det finns kommuner i Sverige som har lyckats med en god VA planering i omvandlingsomrÄden, i nÀstan alla fall har de ansvariga politikerna varit med och format besluten tidigt, bÄde vad gÀller VA och bebyggelseplanering.
Vad betrÀffar kostnaderna kan den problematiken lÀtt överskugga de positiva effekterna av en VA-utbyggnad och ge en negativ instÀllning till hela utbyggnadsproblematiken. Det Àr detta som nu har skett pÄ Horn dÀr finansieringsfrÄgan har fÄtt största utrymme.
DÀrför Àr det nödvÀndigt att nu att hitta nÄgon typ av finansieringshjÀlp till fastighetsÀgare som inte klarar anlÀggningsavgiften.
Enligt vattentjÀnstlagen 36§ har fastighetsÀgaren rÀtt till uppdelning av anlÀggningsavgiften:
En anlÀggningsavgift skall fördelas pÄ Ärliga betalningar (delbelopp) under en viss tid lÀngst tio Är om
1. avgiften Àr betungande med hÀnsyn till fastighetens ekonomiska bÀrkraft och andra omstÀndigheter,
2. fastighetsÀgaren begÀr att avgiften skall fördelas,
och
3. fastighetsÀgaren stÀller godtagbar sÀkerhet
Kommunen har ocksÄ möjlighet att erbjuda andra former av avbetalning för att underlÀtta för fastighetsÀgare med hÄrt anstrÀngd ekonomi.
Det Àr som jag ser det en politisk frÄga och frÄgan bör ligga hos kommunstyrelsen.
Utbyggnaden pÄ Horn Àr en stor utmaning för huvudmannen (kommunen) bÄde ur ekonomisk och etisk synpunkt och dÄ Àr det viktigt att VA-huvudmannen deltar aktivt i VA-processen för att kunna bedöma de ekonomiska konsekvenserna för hela omrÄdet.