Tyskland fick debatten som politikerna skyr

Västervik2012-09-01 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angela Merkel, Tysklands förbundskansler, torde kunna bocka av i alla fall en punkt i höstens problemkatalog. Jurister, teologer och medicinsk expertis i Tyska etikrådet, vilket bistår regering och parlament i Berlin, rekommenderar nämligen att religiös omskärelse av småpojkar tillåts i lag, på villkor att den utförs under bedövning och medicinskt korrekt.

Tyskland prövar därmed precis som Sverige med sin lag från 2001 att förena gamla religiösa bud med en senare tids förståelse av barns rättigheter.

Judar gör det. Muslimer gör det. Med hänvisning till att Gud beordrade profeten Abraham att göra det - omskära sig och alla andra av manligt kön.

Detta var enligt det gamla förbundet. Det nya förbundet, som de kristna bekänner sig till, innebar en gallring av judiska förbud och påbud. Ut åkte omskärelsen. Men den återuppstod. I Storbritannien omskars på 1930-talet omkring 30 procent av pojkarna och i USA är det omkring hälften, och tidigare ännu mer.

För judar och muslimer är det ett tvingande bud, som iakttas av de allra flesta. När omskärelsen blivit så vanlig i USA beror det på annat, såsom 1800-talets skräck för verkningarna av onani och på hygieniska, medicinska och estetiska argument.

Dessutom är omskärelse lönsam för kirurgerna.

Det finns även judar som anser att omskärelsen, praktiserad i Faraos Egypten långt före Abraham, borde kunna ersättas av något annat. Men det hjälper inte Tysklands politiker, som med nazismens historia i bagaget fasar för allt som kan uppfattas kränka landets i dag 120 000 judar och fyra miljoner muslimer.

En muslimsk omskärelse 2010, där komplikationer tillstötte, ledde i juni i år fram till att en domstol i Köln uttalade att ingreppet innebär tillfogande av svår kroppsskada.

Politikerna tvangs därmed greppa den heta potatisen. Tyskland fick en debatt som exempelvis Frankrike, känt för slöjförbud, och Schweiz, med sitt minaretförbud, lyckats undvika.

Europas rabbiner förklarade på ett möte i Berlin att ett omskärelseförbud vore det värsta sedan Förintelsen. Israels president Peres skrev brev till sin tyske kollega Gauck och bad denne göra något.

Tyska förbundsdagen uttalade sig den 19 juli med väldig majoritet för att rätten till omskärelse av religiösa skäl måste lagfästas. Och så blir det, senare i höst.

Men oenigheten lever vidare. För vackra värden kolliderar: skydd av barn med religiös frihet. Barnrättsorganisationen Deutsche Kinderhilfe anser att omskärelse kränker barnet. Andra säger att barnet skadas mer av att vara oomskuret, i umgänget med omskurna trosfränder.

Tyskarna kan sägas ha debatterat på vägnar av andra. Det handlar ju om hur mycket religion ett modernt liberalt samhälle klarar av.

Den tyska debatten har väckt intresse internationellt. Att omskärelse av en domstol kallats för övergrepp har väckt en blandning av förvåning och indignation i länder där omskärelse är vanlig eller en självklarhet.

Regeringen i Berlin kan nu bara hoppas att tonläget dämpas.