Stolleargument om Norrbotniabanan
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Påstående: Norrbotniabanan är en politisk kompromiss.
Fakta: Fel, ingen av dagens politiker har uppfunnit Norrbotniabanan. En kustnära svensk järnväg ända till Finland har diskuterats och utretts sedan tidigt 1900-tal. Behovet är välkänt eftersom den absoluta majoriteten av industri och befolkning i norr finns längs kusten medan Stambanan går några mil in i landet.
Påstående: Norrbotniabanan är ett regionalpolitiskt projekt.
Fakta: Fel, Norrbotniabanan är av största vikt för den svenska basindustrin som genererar stora intäkter till gagn för hela landet. En stor del går på export men råvaror från landets norra delar vidareförädlas dessförinnan ofta i verkstäder och fabriker i landets mittersta och södra delar. Norrbotniabanan går naturligtvis inte bara till Kalix, den binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland vilket kommer att vara en framgångsfaktor i det nya Europa. Det förstärks inte minst av att EU, via Högnivågruppen, lyfter fram vikten av en öst-västlig transportkorridor inom Barentsregionen.
Argumentera gärna för och emot olika förslag och satsningar, men se till att bygga upp argumenten med fakta.
Kristina Falk
Projektledare Norrbotniabanegruppen
Svar:
Trevligt att notera att Västerviks-Tidningen är läst även i övre Norrland.
Men, beklagligtvis: Vi är inte lika övertygade om att mångmiljardinvesteringen står i rimlig proportion till utbytet av projektet, regionalpolitiskt som det är. Stolligt har vi för den skull inte kallat det. Det vore väl att ta i? Lite, i alla fall.
Hursomhelst, tack för tipset. När EU ändå håller på att sprätta runt våra pengar över Europa, finns det kanske också någon Lågnivågrupp, som kan bidra med en slant till Tjustbanan och E 22?
VT:s ledarredaktion
BREV TILL LEDARSIDAN