Skrota bilen - men gör det med förnuft!
Skrota med förnuft. Organisationen Gröna Bilister anser att man ska premiera dem som skrotar gamla bilar och i stället köper en miljöbil, men att ingen premie ska utgå till dem som köper en stadsjeep. Foto: Robert Ekegren/Scanpix
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ungefär 300 000 bilar skrotas årligen. Bilar av årsmodell 1987-88 stod i fjol för den största andelen, vilket innebär färre icke-katalysatorrenade och trafikfarliga fordon på vägarna. Eftersom nyare fordon generellt sett är snålare, innebär utskrotningen också en viss minskning av trafikens klimatpåverkan.
Från den 1 januari 2007 ska alla uttjänta bilar kostnadsfritt kunna lämnas för skrotning, enligt EU:s direktiv, men det finns inga politiska förslag eller beslut om att påskynda utskrotningen av de miljö- och trafiksäkerhetsmässigt sämsta fordonen.
Bilföretagens branschorgan BilSweden vill att staten ger 5 000 kronor i premie till den som skrotar sin bil, oavsett vad hon eller han gör därefter. De kallar förslaget för en miljösatsning, men om Peter skrotar sin Polo och skaffar en stadsjeep blir ju effekten den rakt motsatta. Ska verkligen pengar tas från skolan, vården och omsorgen och ges till SUV-föraren?
Gröna Bilisters förslag är elegantare. Bilbranschen har rätt i att äldre, icke-katalysatorrenade bilar bör bort, så låt oss rikta belöningen särskilt till dem som skrotar just såna bilar. Och låt oss ge Peter, Maria eller Rashid en morot att byta beteende i miljövänlig riktning. Gratis busskort eller bilpoolsmedlemskap för den som skrotar sin bil - eller kanske 5 000 kronor i rabatt om man skaffar en miljöbil. Pengarna finns i bilskrotningsfonden och bör användas innan fonden skrotas nästa år.
Flera studier visar att generellt höjda skrotningspremier som BilSweden föreslår inte är samhällsekonomiskt lönsamma, eftersom nyttan med att urskillningslöst skrota vad som helst trots allt är begränsad. Gröna Bilisters förslag är däremot lönsamt, eftersom miljönyttan är mycket större och trafiksäkerhetsvinsten tydlig när äldre och trafikfarliga fordon tas ur trafik.
Stadsdelen Lundby i Göteborg erbjöd ett års kollektivtrafikkort eller medlemskap i bilpool till den som skrotade sin gamla bil utan att skaffa ny. Effekten blev tydlig; bussen eller bilpoolen fick en ärlig chans och en massa onödiga bilresor har källsorterats bort. Till glädje för miljön, allas vår hälsa och deltagarnas egen ekonomi.
I Italien får den som skrotar sin äldre bil ett års gratis medlemskap i bilpool. I Sverige är sådan stimulans förbjuden - det anses strida mot likabehandlingsprincipen eftersom alla inte har någon gammal bil att skrota.
Göteborgsförsöket tilläts eftersom det var begränsat område, begränsad tid, men ska det bli landsomfattande behövs en lagändring.
Tiderna förändras. Förr var miljörörelsen blankt emot bidrag till att skrota bilar, nu kan en rejäl skrotpeng funka för att få ut de sämsta och in bättre lösningar.
Men 5 000 kronor till vem som helst med en bil att skrota är inte tillräckligt smart för oss. Vill bilbranschen, så diskuterar vi gärna bilskrotning - men med förnuft.
DEBATT
Mattias Goldmann företräder Gröna Bilister.