Skolans mål och mening

I dagens debattartikel kommenterar Kenneth Hardy Axelsson (FP) artiklarna i lördagens VT om kritiken mot honom och hans efterforskningar om läget på Västerviks gymnasiums medieprogram.

Artikelskribenten Kenneth Hardy Axelsson (FP).       arkivbild: Matilda Ahl

Artikelskribenten Kenneth Hardy Axelsson (FP). arkivbild: Matilda Ahl

Foto: Ahl Matilda

Västervik2009-02-10 00:17
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skolan är samhällets absolut viktigaste arbetsplats och är först och främst till för eleverna och det är de som skall sättas i centrum. Din roll, Pontus Larsson, som rektor och tjänsteman skall vara att skapa de absolut bästa förutsättningarna för att eleverna skall uppnå de bästa tänkbara resultat i form av kunskaper, insikter och social kompetens och som också går att omsätta i så rättvisa betyg som möjligt. Det är vi politiker som skall ge förutsättningarna för en bra skola genom att bland annat följa det regelverk som skolverket utfärdat. Det innebär också att jag som politiker på kommunal nivå har ett uppdrag och en skyldighet att agera när jag får information om brister inom skolans väggar, även om jag blir tvungen att trampa på en del ömma tår. Eleverna skall kunna förvänta sig att vuxna visar sig vuxna nog, att ta det ansvar som krävs för att elevernas utbildning skall uppfylla de krav som riksdagspolitiker och skolverk ställer. Om eleverna inte får den utbildning som de har rätt till så ligger ansvaret först och främst på dig som rektor och i slutändan ytterst på oss som är politiker. De som känner mig som person, vet att innan jag går ut med kritik, så ser jag till att ha väl på fötterna. Det har jag i det här fallet också. Det som driver mig som skolpolitiker är att få en bättre skola, där det är högt till tak och där man gör allt i sin makt för att nå de nationella målen. Pontus Larsson det var ett hårt angrepp på mig som person och politiker i lördagens VT. Men var det verkligen ett rätt sätt att hantera situationen på genom VT, istället för att på ett konstruktivt sätt ta del av den kritik som finns? Jag tycker faktiskt att du kunde vänt dig till barn- och utbildningsnämnden (BUN) och förvaltningen om du har frågeställningar och synpunkter.Kritik har under flera år lämnats till gymnasieledningen av både elever och föräldrar men också av branschen om att karaktärsämnena inom medieutbildningen har en hel del brister. Personligen så hade jag hoppats att det var åtgärdat, men ny kritik och information dyker hela tiden upp.Det är viktigt att eleverna ser att vi hanterar kritiken på ett vuxet sätt så att de inte tappar förtroendet för oss och vår förmåga att ta ansvar. Anklagelsen att jag håller på med personförföljelse ligger på en så låg nivå att jag helst inte skulle vilja kommentera den. Att agera på ett sådant sätt finns överhuvudtaget inte med i min världsbild. Det som dock finns med i min världsbild är att agera för att göra skolan i Västerviks kommun till den bästa av alla skolor.Inte heller har jag, som du utryckte det, gått bakom ryggen på någon. Jag har redan från början informerat din chef Staffan Erlandsson, Lena Karlberg på barn- och utbildningskontoret och Mats Hugosson ordförande i BUN om den kritik jag emottagit.Mitt motto här i livet är rak kommunikation och att stå för det jag säger.Eftersom det inte gagnar någon att här i tidningen gå ut och specificera den kritik som under många år riktats mot delar av medieprogrammet, så får hanteringen av ärendet ske i barn- och utbildningsnämnden och dess förvaltning.Jag har stor tilltro till att de flesta som läst VT kan läsa mellan raderna från bland annat dina uttalanden.Det är av yttersta vikt att kritik har saklig grund. Vad är det då egentligen i mitt agerande att intervjua före detta elever och deras föräldrar, som gör er så upprörda? Finns det ingenting att dölja så finns det ju ingenting att vara rädd för.
Debatt
Kenneth Hardy Axelsson är folkpartist och ledamot av barn- och utbildningsnämnden.
Läs mer om