Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag måste klarlägga din villfarelse om biogaståget "Amanda" där Västerviks kommun betalar för dess trafikinsats på Tjustbanan. Biogaståget har trafikerat sträckan Linköping - Västervik sedan år 2005 och endast på denna sträcka som ensamvagn och aldrig tillsammans med en dieselmotorvagn. Den har fungerat till full belåtenhet sedan de första barnsjukdomarna övervunnits. Introduktionen av biogas som drivmedel rönte ett enormt stor intresse världen runt då "Amanda", en före detta ombyggd dieselmotorvagn, introducerades. Vagnen som formellt ägs av Tekniska-Verken i Linköping blev en form av experimentfordon i början men efter 5-års drift visar det sig att tekniken fungerar tillfullo och är mycket driftsäker. När Tjustbanan fick en ny operatör år 2008 så ingick inte biogaståget i det nya upplägget enligt Trafikhuvudmannen Östgötatrafiken, det skulle räcka med kvarvarande dieselmotorvagnar. Efter påtryckningar både från operatören och Västerviks kommun så trafiksattes återigen "Amanda" och återupptog trafiken på Tjustbanan då behovet av tåg ökade på grund av skador på kvarvarande Kustpilentåg Y2. Artikeln i VT om att biogaståget skall framföras kopplat till en dieselvagn avser Stångådalsbanan där biogaståget aldrig rullat tidigare och detta var en feltolkning av tidningen som fått uppgiften av KLT. Orsaken är att sittplatsantalet på Kalmarbanan ökar om två sammankopplade Y1 framföres då det kan jämställas med ett Kustpilentåg Y2 och resandeunderlaget är betydligt större på Stångådalsbanan och länstrafiken slipper då att bussförstärka när en ensam Y1 framföres. I den här infekterade debatten får operatören Veolia klä skott helt i onödan för inställda tåg, sanningen är att operatören ej äger några trafikfordon utan håller enbart med tågpersonal till det avtalade turutbudet. I avtalet är det trafikhuvudmannen/Ötraf-KLT som skall hålla med det antal tåg som fodras enligt trafikens omfattning, det åtgår 7 tåg för att köra samtliga turer på banorna och antalet tåg är 12. Tyvärr är skadeläget så högt på Y2 Kustpilentågen att i dag endast ett är i trafik, resten är "gammelvagnarna" Y1 som oförtrötterligt drar det tunga lasset och därför är Tjustbanans Y1 vagnar nu efter ett beslut från Trafikhuvudmännen styrda till Stångådalsbanan. Så skjut inte på pianisten/operatören utan rikta vapnet mot dirigenten/Östgötatrafiken vars ointresse för tågtrafik på länsbanorna är orsak till dagens situation. Läs och begrunda Rikstrafikens revisionsrapport där problemet med Trafikhuvudmannen/Ötraf kommer fram i dager. Det är fordonsägarnas ansvar att hålla med reservdelar och där har mycket brustit med långa leveranstider som följd och stillastående fordon och därav inställda tågturer.
Debattreplik
Herbert Paalbergs inlägg är en replik till Jerker Torngrens debattartikel som var publicerad i VT den 25 januari.