Sjöräddningen kommer att förbättras

Västervik2006-04-25 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sverige har en vidsträckt kust och en fantastisk och levande skärgård. Vårt unika landskap och kulturmiljö är något vi ska fortsätta värna och utveckla. Insatser görs inom en rad olika politikområden, inte minst inom den regionala utvecklingspolitiken, för att vår skärgård ska kunna fortsätta utvecklas med företagsamhet och sysselsättning. Naturturismen är ett av de snabbast växande områdena inom turistnäringen. Det finns en stor potential för våra kustområden och skärgårdars möjligheter att erbjuda såväl svenska som utländska besökare unika kultur- och naturhistoriska upplevelser.
En viktig insats för den fortsatta utvecklingen är att boende och besökare i den svenska skärgården känner att det finns en effektiv och trygg sjöräddning om olyckan skulle vara framme.
Målsättningen för sjöräddningen är att en nödställd ska nås inom 90 minuter i 90 procent av alla fall från det att ett sjöräddningslarm har inkommit till sjöräddningscentralen. Under 2005 uppnåddes sjöräddningsmålet med god marginal då 99 procent av fallen räddades inom 90 minuter.

Det har funnits en oro att försvarsomställningen skulle innebära att sjöräddning via helikopter skulle försämras. Det skulle enligt vår mening vara totalt oacceptabelt. Att tumma på säkerheten har aldrig varit något alternativ. Tvärtom vill vi fortsätta förbättra sjöräddningen och öka tryggheten.
Därför gav regeringen Sjöfartsverket i uppdrag att se över verksamheten med sjöräddningshelikoptrar runt den svenska kusten. Som ett resultat genomförs en av de mest omfattande förbättringarna av sjöräddningskapaciteten på många år.
Nu ställer vi om till ett helt nytt system som innebär att civila sjöräddningshelikoptrar ersätter Försvarsmaktens helikoptrar.

Sedan tidigare har Sjöfartsverket upphandlat helikoptrar på två platser i landet, Sundsvall och Visby. Nu finns en stationär civil helikopter också på Arlanda i Stockholm och inom kort även på Säve utanför Göteborg. Senare under året kommer också en civil helikopter att ersätta försvarets räddningshelikopter i södra Sverige.
De nya helikoptrarna har en betydligt kortare beredskapstid än tidigare system. Beredskapstiden kortas nu ned från 60 till 15 minuter. Det innebär att de nya helikoptrarna är snabbare i luften vid ett inkommet larm.
De nya helikoptrarna är dessutom snabbare. Det betyder att undsättning kan komma fram fortare till en nödställd. Det innebär även att vi på kortare tid kan få fler helikoptrar att verka inom samma insatsområde om en större olycka skulle inträffa.

Vi vill även framhålla de viktiga insatser Svenska sjöräddningssällskapet gör för att rädda människor i nöd. Den övervägande delen av all sjöräddning sker med hjälp av båt och det arbete Svenska sjöräddningssällskapet bidrar med är oerhört värdefullt.
Genom att nu ytterligare förbättra kapaciteten för sjöräddningshelikoptrarna tar vi stora steg framåt för en tryggare kust och skärgård.
DEBATT
Ulrica Messing är socialdemokratisk infrastrukturminister. Krister Örnfjäder, Västervik, är riksdagsledamot för socialdemokraterna.