Fler företag som anställer är bästa sättet att behålla och öka vårt välstånd. Politiken ska erbjuda goda förutsättningar i form av enkla och över tid stabila villkor. Då vågar fler ta risken och pröva helt nya idéer på kunder och marknader.
Företagsklimatet i Västervik förbättrades påtagligt under våra år i majoriteten. Fyra rödgröna år innebär tyvärr att vi nu åter hamnat klart under Sverigesnittet. Vårt parti står för mindre av skatter, regleringar och byråkrati. Konkret vill vi se en webbportal för alla företagens ärenden, snabbare handläggning genom införandet av en bortre tidsgräns.
Planeten står inför en oundviklig omställning till fossilfritt, och skogen kommer att ha en nyckelroll. För skogsbygderna innebär det intressanta möjligheter. Eftersom träd ska växa under 60–80 år blir de stabila villkoren särskilt viktiga. Vi vill därför ha en ny äganderättsutredning. Markägarna i landets gröna näringar ska kunna känna sig så trygga i sin förfoganderätt att de vågar satsa på en utökad roll i den fossilfria framtiden.
Stärkt kommunalt självstyre för engagemang och delaktighetAv demokrati- och effektivitetsskäl bör besluten ske så nära de människor som påverkas som möjligt. I dag har staten, via lagar och regler, en större påverkan på kommunens verksamhet och ekonomi än fullmäktige. Ett förhållande som måste reformeras, inspirerat av hur det fungerar hos våra nordiska grannar. För när det finns möjlighet till verklig påverkan, ja då växer också medborgarnas delaktighet och engagemang. Mer omedelbart vill jag att Västervik och andra kommuner ges rätt att återinföra de lokala poliser som fanns före förstatligandet 1965.
Bättre kommunikationerVästerviks kommunikationer rankas sämst i landet. Fast vi gränsar till regionen Linköping-Norrköping bara cirka 10 mil bort, förblir kommunen sin egen arbetsmarknad. Ett unikt förhållande i södra Sverige och ett hinder för tillväxt och utveckling. Kommunen måste därför tydligare prioritera kommunikationsfrågorna. Vi behöver omedelbart en aktivare bevakning av avtalen rörande den illa skötta trafiken på Tjustbanan. Vid fortsatt rödgrön passivitet hotar nedläggning. För att definitivt bryta vår ”isolering” och komma ner till en rimlig pendlingstid till Linköping är ett brett och ihärdigt opinionsarbete på riksdagsnivå, i allians med andra, den enda vägen. Du får gärna kryssa mig i riksdagsvalet, om du delar den uppfattningen.
För många av kommunens hushåll är bilen enda möjlighet till arbetspendling, service och kultur. De ständiga rikspolitiska lappkasten i miljövärderingen av de olika drivmedlen, samt Europas fjärde högsta beskattning av bränsle, gör att landsbygdens hushåll får brottas med höga och ofta plötsliga transportkostnader i budgeten. För att motverka ofrivillig urbanisering, önskar vi en utredning av hur landsbygdens ägande av bil kan göras billigare.
Med din hjälp kan vi gå vidareFör fortsatt arbete med grundläggande moderata frågor som företagsamhet, arbete, enskilt ägande samt valfrihet behöver jag nu din hjälp, och röst. Till visionen av det framtida Västervik hör utvecklingen av en vidgad stadskärna, inklusive det nya fina området runt Slottsholmen samt en kommande fortsatt exploatering av Skeppsbrokajen. Under vår tid i majoriteten togs det fram cirka 1 000 byggrätter, på dessa uppfördes då cirka 350 villor och 150 lägenheter och i dag är de ännu fler. Gertrudsvik, Piperskärr och Grantorpet är tre påtagliga exempel på vad som åstadkommits. Här har många kunnat förverkliga drömmen om ett eget hem och funnit den trygghet som ligger i ett enskilt ägande. Vi kommer att fortsätta med en generös politik av byggrätter i strand- och sjönära lägen i hela kommunen. Sveriges landsbygd och företag behöver mer av frihet och mindre av regler och skatter.