Ologisk pappersbesparing

Västervik2004-12-01 00:04
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som den gode medborgare jag är betalar jag med plastkort i affären. Det är praktiskt och så minskar det hanteringen av de där farliga kontanterna. Jag är näst intill konsekvent i mitt plastkortbetalande, i alla fall i livsmedelsaffärerna. Då är jag väl en god medborgare?
God kanske. Men inte tillräckligt god. För i veckan fick jag ett brev från Ica som ville att jag skulle bli en ännu godare medborgare/konsument. Den multinationella koncernens knep var att spela på mitt miljömedvetande.

Koncernen vill att jag ska framleva mina dagar utan att få en pappersfaktura på alla godsaker jag köpt med mitt plastkort. Fakturan ska istället skickas elektroniskt hem till min dator. Genom detta skulle jag se till att mängder av träd fick växa kvar i skogen. Varför ska skogen kalhuggas bara för att jag ska få fakturan på ett papper? var budskapet.
Eftersom jag inte har aktier i skogsindustrin funderade jag ett tag i de banor som Ica ville att jag skulle fundera i.

Men så såg jag att det i kuvertet inte bara låg min faktura och brevet om att man ville att jag inte skulle ha någon, utan även flera andra papper.
Exempelvis en hel radda med kuponger. Brukar ni använda sådana kuponger? Det är inte lätt. När man river itu arket med kuponger blir varje del väldigt liten. Jag förstår precis vad koncernen vill åstadkomma med kupongerna för just det händer när jag någon gång beslutar mig för att använda några av dem.
Jag irrar fram och tillbaka i affären och letar på platser som jag normalt inte letar på. Det är syfte nummer ett.
Jag plockar ner varor i korgen som jag normalt aldrig skulle fundera på att köpa. Det är syfte nummer två.

Jag kommer till kassan med rätt typ av vara men fel produkt eller märke. Exempelvis kommer jag med svarta oliver när det bara är gröna som kupongen gäller för. Eller så har datumet på kupongen gått ut. Det är syfte nummer tre.
Jag har lurats till syfte ett och två utan att det kostar koncernen ett öre, för jag går inte tillbaka och byter mina svarta oliver till gröna, eller lägger tillbaka varan om kupongen är för gammal.

I kuvertet fanns också en premiecheck. Den får man när man handlat tillräckligt mycket.
När jag började fundera på pappersåtgången så insåg jag att det går år mycket mer papper till kuponger och premiecheckar, än till min faktura. Vad vore enklare för koncernen än att se till att vissa varor bara blir billigare när jag betalar med mitt kort och att summan på premiechecken förs över på mitt konto ? elektroniskt.
När koncernen, som värnar så mycket om våra skogar, börjat med det så ska jag fundera på det där med elektronisk faktura, tänkte jag, för det handlar nog mer om att Ica ska tjäna pengar än att skogen ska få växa ifred.
Någon dag senare läste jag en notis i tidningen och förstod med ens varför inte premiecheckens värde förs över på mitt plastkort. Så här stod det: ?Sedan Ica införde sitt system med bonuscheckar för fyra år sedan har kunderna förlorat ungefär 150 miljoner kronor på checkar som aldrig lösts in. På Coop är värdet för oinlösta checkar ungefär 15 miljoner per år?.
Man ser inte skogen för alla trän.
Kolumnen
Läs mer om