Ny stolleskatt till Sveriges vägar?
Ny skattekälla? Regeringen vill ha en regional kilometerskatt, för att finansiera vägbyggen. Foto: Anders Steiner
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jämfört med detta är det knappt snuspengar som krävs för att göra en högklassig järnväg av Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Men det sitter betydligt trängre till. Det får nog betraktas som högst osäkert om det alls blir av, så länge inte regeringsmakten hänger på det.
Likaså anses det saknas pengar för att bygga nya vägar, som motsvarar trafikbehoven, och det är om möjligt allvarligare ändå. Det beror inte på att bilisterna skulle betala otillräckligt med skatt. I statsbudgeten för i år är 17,5 miljarder kronor avsatta till vägar. De beräknade intäkterna från fordonsskatten ligger på över 11 miljarder kronor och sedan tillkommer energiskatt på bensin med 15 miljarder kronor samt en särskild koldioxidskatt på 10,5 miljarder. Ovanpå dessa skatter på bränsle betalar man dessutom förhöjd moms, när man tankar sin bil.
Summa summarum återförs inte ens hälften av alla skatter som bilisterna betalar i form av vägar. Merparten lägger staten beslag på till något annat. Människors bostäder är en mjölkkossa för den monstruösa skattestaten. Människors bilar en annan.
Hade det varit den 1 april, hade nyheten varit det givna aprilskämtet. Men i går var det den 3 april, när Dagens Nyheter toppade förstasidan med uppgiften om att regeringen lurar på en särskild regional kilometerskatt, för att finansiera vägbyggen på olika håll i landet. För att få en E 22 med en rimligare standard skulle alltså bilisterna i sydöstra Sverige pressas av en extraskatt ovanpå alla andra vi redan betalar.
En utredning är tillsatt för att föreslå hur det skall gå till. "Det är svårt att klara finansieringen enbart med statliga medel i framtiden", säger utredaren Anders Engdahl till DN. Det var en provokation som heter duga!
Sanningen är ju att landets bilister varje år lägger 20 miljarder i vägkassan, som i stället bränns på andra utgifter.
Vägtullar anses inte heller vara ett realistiskt alternativ, eftersom osolidariska trafikanter kan smita från dem genom att ta andra vägar. I stället planeras för ett övervakningssystem där enskilda fordon som befinner sig inom ett visst område registreras och blir skyldiga att betala kilometerskatt.
Ett liknande system finns för lastbilar som kör på motorvägar i Tyskland, så tekniken är inte science fiction. Men hur rimligt är det med ytterligare ett system för att övervaka och suga ut enskilda medborgare? Har inte den rödgröna Kontrollstaten redan passerat gränsen för det civiliserade? Och vad kostar det att genomföra kontrollen?
När det gäller trängselskatten i Stockholm räcker intäkterna i försöket inte ens till för att finansiera den löpande driften. Det är ett dubbelt förlustprojekt. Först har investeringarna betalats av skattebetalare i hela landet och sedan räcker inte stockholmarnas avgifter till för att hålla systemet igång. Följden blir att övriga landet ännu en gång får ställa upp och stoppa in mer pengar. Inte underligt att det saknas pengar till att bygga riktiga vägar.
Risken är uppenbar att en regional kilometerskatt resulterar i ett liknande fiasko. Som om den politiska galenskapen inte har styrt Sverige länge nog.