När oljan når land

Västervik2010-06-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Olja tjock som kaksmet har nu nått stränderna i Mississippideltat och på allvar börjat tränga in i de känsliga våtmarkerna på USA:s sydkust. Det är fortfarande tveksamt om de försök som gjorts att täppa till den läckande källan kommer att fungera.Vi upprörs över det som händer men får inte glömma vår egen känsliga Östersjö och den explosionsartade utvecklingen av oljetransporterna där. Det är inte frågan om utan när vi får en stor oljeolycka i Östersjön.Förra året gick 6 500 fullastade oljetankers genom Östersjön. De största med 150 000 ton olja. Vår beredskap att ta om hand olja till havs är 10 000 - 20 000 ton. När det inte blåser för hårt.Det är inte till räckligt, 2008 fraktades 250 miljoner ton olja över östersjön. Det är 250 Globen fyllda med olja!Ända sedan fartyget Figaro lämnade kilometerlånga oljespår utanför Västervik har jag följt hur oljeutsläppen hanterats, sluppit åtal och skadeståndsansvar och vilken beredskap Sverige haft och har mot utsläpp och olyckor. Både i och utanför riksdagen har jag drivit på och verkat för att lagstiftningen och beredskapen ska skärpas. En del har hänt men det finns mycket kvar att göra. Visst är krav på dubbelskrov nu införda för oljetankers men bara inom EU än så länge. I ryska hamnar finns inte de kraven förrän 2015.Folkpartiet har varit det parti som drivit på mest för att få fram förändringar. När jag kom in i riksdagen 2002 höjde vi radikalt vår budget i opposition för att pressa S till förbättringar i Kustbevakningens flotta. Det resulterade bland annat i att vi nu fått tre toppmoderna fartyg som på ett mycket bättre sätt än tidigare kan hantera både en mindre oljeolycka och nödbogsering av tankers.Men så mycket mer behöver göras. FP verkar nu för detta inom alliansens arbetsgrupp för miljö och jag har stora förhoppningar på det arbetet. Vi behöver höjd beredskap mot oljehotet.Ett system av riktiga, funktionella nödhamnar bör inrättas dit ska skadade oljetankers kan bogseras och tas om hand. Vi behöver införa ett aktivt trafikövervakningssystem för fartygstrafiken på Östersjön och också mer trafikseparering och fler trafikleder. Vi behöver öka anslagen till kustbevakningen för att kunna bevaka och motverka miljöbrott och så att den planerade utbyggnaden av oljesaneringsfartyg kan fullföljas.Det behövs fortfarande röster med stenhårt fokus på Östersjön och oljehotet i Sveriges riksdag. Östersjön kan inte vänta!
Debatt
Sverker Thorén (FP) är kandidat till riksdagen för Kalmar län.