Moderaterna och bensinskatten

VĂ€stervik2005-04-14 00:25
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Besvikelsen blev stor nÀr jag lÀste en av moderaternas frÀmste företrÀdares uttalande i Aftonbladet den 6 april. Mikael Odenberg, gruppledare för moderaterna i riksdagen, berÀttade vad han tyckte om att bensinskatten nu sprÀngt 11 kronorsvallen. Han sade bland annat att visserligen var ju bensinskatten hög och momsen tillkom ju ocksÄ, men det var ÀndÄ viktigare att sÀnka inkomstskatten för lÄginkomsttagare Àn att sÀnka bensinskatterna.
Detta tyder pÄ att Odenberg inte har nÄgon som helst förstÄelse för hur vanligt folk lever, vilket kanske Àr för hÄrda krav att stÀlla pÄ nÄgon som har haft riksdagen och dÀrmed skattebetalarna som försörjare sedan drygt 15 Är tillbaka.
Odenbergs uttalande Àr som "stolpe ut" i en fotbollsmatch. Det kunde ha gÄtt, mÄlet var nÀra men ÀndÄ blev det sÄ fel.
Att sÀnka inkomstskatten Àr vÀldigt viktigt, men samtidigt pratar Odenberg och moderaterna om hur viktigt det Àr att fler kommer ut i arbetslivet. Hur dÄ? Hur skall de ta sig till jobbet? Bor de i Stockholms innerstad, som Odenberg, kan de kanske gÄ eller ta tunnelbanan, men alla de som bor utanför storstÀderna? Hur skall de ha rÄd att köra till jobbet?

Moderaterna har rÀtt i att det Àr viktigt att fÄ de i dag 1,5 miljoner svenskar som stÄr utanför arbetsmarknaden i arbete. De har ocksÄ rÀtt i att det Àr skatterna som Àr det stora problemet. Men moderaterna har fel nÀr de pekar ut inkomstskatten som det stora problemet, argumenten Àr alltför enögda. Alla som reser till och frÄn jobbet mÄste betala samma bil- och bensinskatter oavsett lön. Bil- och bensinskatter drabbar dÀrför dem med lÄga inkomster hÄrdast.

En politik för fler i arbete mÄste börja med en kraftfull sÀnkning av bensinskatten. Om moderaterna inte inser att dagens bensinpris Àr ett hot mot arbetsmarknaden mÄste de tÀnka om rejÀlt.
Och, de som redan har arbete och inte Àr begÄvade med samma lönenivÄer som Mikael Odenberg? De mÄste i dag betala hutlöst mycket i olika bilskatter och med dagens bensinpriser och momsen pÄ denna blir det för mÄnga inte lÀngre lönt att jobba.
NÀr Odenberg sÀger att "vi Àr ju inte i en 15-kronorssituation Àn" visar han ett förakt för vanligt hÄrt arbetande folk pÄ Sveriges lands- och glesbygd. Begriper Odenberg överhuvudtaget hur viktig bilen Àr för mÀnniskor? Att anvÀnda bilisterna som skattemjölkko Àr bÄde orÀttvist och tillvÀxthÀmmande. Inkomstskatter Àr aktuella först nÀr man har tagit sig till jobbet. Med de höga bilskatterna kommer man inte ens dit och dÄ Àr inkomstskatterna inte nÄgot större problem.

Ett annat bekymmer med moderaternas bilpolitik Àr den extraskatt som de vill införa för bilister. Denna skatt Àr en "trafiksÀkerhetsavgift" som bilisterna avkrÀvs för att betala för alla de olyckor som sker i trafiken, som om bilisten i en olycka genom en naturlag alltid Àr den skyldige.
Detta resonemang tyder pÄ att en bilfientlig instÀllning blir alltmer tilltagande hos moderaterna. För inte ser man dem införa liknande avgifter och skatter för folk som utövar sport, som ju ocksÄ kostar en del i den sjukhusvÄrd som krÀvs för ben brutna i skidbacken eller liknande. Denna politik rimmar illa med argumenten om att folk skall ut i arbete. Jag uppmanar dÀrför moderaterna att genast ta bort förslaget om denna extra skatt pÄ bilisterna!

Skatterna mÄste sÀnkas överlag i Sverige. Om detta Àr vi eniga. Dock mÄste prioriteringen redas ut i moderaternas inre krets. Varför inte göra lite studiebesök i verkligheten? Odenberg borde Äka till Norrland och umgÄs med en helt vanlig familj i ett par dagar. Följ med och handla mat i affÀren flera mil bort och hÀng med pÄ resorna fram och tillbaka till jobbet som ofta Àr Ànnu lÀngre. HÀmta ungarna pÄ hockeytrÀningen eller ridhuset i grannkommun. DÄ kanske Odenberg och hans anhang kan lÄta trovÀrdiga nÀr de kallar sig för det nya arbetarpartiet. NÀr de har omvÀrderat sin trafik- och skattepolitik. (SNB)
DEBATT
Lennart Bengtsson företrÀder www.bilfront.org
LĂ€s mer om