M - vägra skattehöjning

Västervik2011-05-13 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På måndag tar kommunstyrelsen troligen beslut om en skattehöjning. Åtminstone är det så förslaget till beslut ser ut. Men har vi inte en moderatledd kommunledning, kanske du tänker. Jo, det är just det vi har och därför borde majoriteten stoppa förslaget.

Förslaget som ligger gäller dokumentet "Organisation och samverkansformer för kollektivtrafiken i Kalmar län". Det mesta i detta dokument är inga konstigheter, det rimmar väl med utvecklingen att landstinget tar över ansvaret för kollektivtrafiken. Det som är anmärkningsvärt är att det föreslås en skattehöjning för den så kallade ambitionshöjningen för kollektivtrafiken i länet.

I gårdagens VT presenterades den utredning som KLT och Trivector genomförde år 2006 för kollektivtrafiken i länet och som så småningom ska ligga till grund för de satsningar som ska rymmas inom skattehöjningen. Men det finns många frågor att ställa kring tillvägagångssättet och tankarna bakom förslaget till beslut. Varför avvaktar man inte med skattehöjarbeslutet till den nya organisationen kommit igång? Är de föreslagna satsningarna givna - utredningen genomfördes trots allt för fem år sedan? Är kostnaden rimlig i proportion till det ökade skatteuttaget? Är det vidare rimligt att satsningar som görs på kollektivtrafik inte ska bära sig själva ekonomiskt? Borde inte kollektivtrafiken vara självfinansierad?

Socialdemokratin talade inte om skattehöjningar i landstingsvalrörelsen för lite mer än ett halvår sedan. Inte heller gjorde Regionförbundets nuvarande ordförande Harald Hjalmarsson det. Och nu står Anders Henriksson (S) upp för skattehöjningen och Harald Hjalmarsson verkar åtminstone inte avfärda den (VT 7/4). Summa kardemumma kan man säga att det osar katt.

Det är helt givet att länets M-ledare, tillika landstingsråd, Henrik Yngvesson (VT 11/4) är tveksam till om de behov som finns för utbyggd kollektivtrafik måste innebära en skattehöjning, dessutom önskar han mer av diskussion därom innan beslut fattas. Det är en sund inställning - processen har hittills gått alldeles för snabbt och det är helt uppenbart att man genom att föreslå skattehöjningen i samband med en större omorganisation samt skatteväxling vill mörka.

De instanser som tar in skatt ska hantera skattebetalarnas intjänade medel varsamt. Det är inte detsamma som att ta ut förtida skatt som dessutom ska pumpas in i kollektivtrafiksatsningar som ännu inte är färdigdiskuterade och som kanske inte ska genomföras förrän då en ny regionbildning har kommit till stånd.

Än är inte sista ordet sagt i diskussionen om landstingsskattehöjningen och den så kallade ambitionshöjningen för kollektivtrafik. Det är ytterst centralt att det finns moderater och borgerliga politiker både i landstinget och i alla länets kommuner - däribland Västervik - som står upp för att skattebetalarnas pengar ska stanna kvar i deras plånböcker och inte samlas på hög i Anders Henrikssons kassavalv i landstinget.