Är islam ett hinder för frihet? Med tanke på situationen i många länder där islam är flertalets religion är det legitimt att fråga huruvida det är något i islam som inskränker människors frihet.
Men att islam är så påtagligt närvarande i politiken i länder med förtryck och fattigdom innebär inget orsakssamband, enligt Eli Göndör, doktor i religionshistoria med inriktning på islam och Mellanöstern.
För tankesmedjan Fri Värld har han skrivit rapporten ”Islam – ett hinder för frihet i Guds namn?“.
Göndör besvarar frågan nekande. Något annat vore väl heller inte att vänta. För motsatsen vore oacceptabel för alla som inte delar svartsynen hos dem som förfäktar idén om civilisationernas oundvikliga krig.
Men det handlar inte om ett glädjekalkylerande positivt tänkande. Optimismen om islam som en faktor för frihet har saklig grund. Alltifrån islams heliga texter till dess praktik.
Islam är, trots allt tal om sin egen oföränderlighet eftersom det handlar om Guds ord, stadd i ständig förändring.
För 30 år sedan var det för de flesta muslimer omöjligt att tänka sig att deras religiösa praktik skulle kunna ifrågasättas. I dag är det allmänt vedertaget för muslimer att fundera över vad religionen har för betydelse för den egna personen.
Islam kan som religion inte vara ett större problem än andra religioner när det sker en utveckling som bland kvinnor, säger Göndör, och syftar på den drastiska minskningen av antalet barn en kvinna föder i genomsnitt.
På många håll har faktiskt den religiösa nationalism som kallas islamism, trots reaktionära yttringar, objektivt stärkt friheten.
Islam har tolkats på olika sätt alltsedan profeten Muhammed avled år 632. Alla muslimer tror på Gud och på Muhammed som profeten och det finns en hel del annat som man måste tro på och inte får tro för att uppfattas som muslim inför andra muslimer. Men grundtexterna ger stöd för dem som hävdar att islam är väl förenligt med vad sekulära humanister och bekännare av andra religioner lägger i begreppen frihet, mänskliga rättigheter och demokrati.
Eli Göndörs och många andra med västliga referensramar bedriver välkommen upplysning om islam.
Men lika viktig, för den goda sakens skull, den debatt som förs av muslimer.
Det finns muslimska teologer och filosofer som i skrifterna finner argument för att islam må innebära underkastelse gentemot Gud – men frihet för och tolerans mellan människor.
På den sidan står den turkiske journalisten och författaren Mustafa Akyol. I sin bok ”Islam without Extremes. A Muslim Case for Liberty”, argumenterar han för att frihet är essensen av islam.
Akyol citerar koranen. Fritt återgivet: ”Om Gud så velat hade kunnat göra mänskligheten till en enhetlig massa. Men han vill pröva vårt uppförande. Så tävla med varandra i goda gärningar. Och lämna åt Gud att i livet efter detta döma om vem som hade rätt och fel.”
En alldeles utmärkt uppmaning. Synd bara att mänskligheten, inklusive aktörerna i islams länder, lyssnar dåligt.