Grönare bilism i kommunprogram
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varje kommun bör ta ansvar för att bilismen blir miljövänligare, som ett led i att minska sitt bidrag till växthuseffekten och samtidigt värna kommuninvånarnas hälsa. Gröna Bilisters handbok Utmaning 2010 visar att det finns gott om positiva exempel att ha med i kommunprogrammen - ingen har copyright på bra miljöarbete!
De kommuner som är längst framme har bytt ut en stor del av sin egen fordonspark till bilar som går på förnybara bränslen. Göteborg har beslutat att 90 procent av kommunens personbilar och lätta transportfordon ska vara miljöfordon senast 2008. En liknande målsättning bör finnas med i varje kommunalt handlings- eller trafikprogram.
Offentlig upphandling är en stark drivkraft, som fortfarande inte i tillräckligt hög utsträckning utnyttjas för att driva på för en bättre miljö. Två av tre taxibilar i Linköping är miljöbilar, beroende på att kommunen i sin upphandling av färdtjänst ger förtur för de bolag som har biogasbilar. Flertalet kommuner ställer någon form av miljökrav i sina upphandlingar av färdtjänst, skolskjuts och andra transporter - men att i sin upphandling begära att fordonen ska gå på förnybara drivmedel är fortsatt tillräckligt ovanligt för att få en framträdande plats i det lokala programmet.
De kommuner som ligger längst framme har bytt en stor del av sin fordonspark till miljöbilar. Göteborg har beslutat att 90 procent av kommunens personbilar och lätta transportfordon ska vara miljöfordon senast 2008. Många kommuner har liknande mål, men vi har ännu inte sett någon kommun med en konkret avvecklingsplan för bensin- och dieselbilen. I hur många kommunala program vågar man sig på att skriva in detta?
De flesta delar vår oro för växthuseffekten och vill minska sin klimatpåverkan. Men att byta till miljöbil kan vara ett stort steg, särskilt om den kostar lite mer i inköp. Kristianstad och ett tiotal andra kommuner har stöttat med 30-50 procent av merkostnaden när man köper miljöbil, finansierat med statliga miljömedel. I Örnsköldsvik har miljöbilar gratis parkering, en klar besparing för den som kör miljöbil men också mindre strul med p-automater, mindre brådska att "lägga pengar på bilen" och mindre oro för lapplisor. Närmare 30 kommuner gynnar gröna bilister på detta sätt och där det inte sker bör det vara en given punkt i det kommande kommunala programmet.
Miljöbilen gynnar miljön först om den tankas med förnybara bränslen. Är det långt till tankstället för etanol eller gas, blir det bensin och då uteblir miljönyttan. Södertälje kräver i sin upphandling av drivmedel att leverantören också erbjuder etanol. Alltfler kommuner producerar egen biogas, till exempel av avloppsslam från reningsverket eller hushållens komposter. Också lokal produktion av etanol från skogsråvara eller jordbruksprodukter diskuteras på allt fler håll. Kombinationen av slutna kretslopp, ökad tillgång till förnybara bränslen. minskade utsläpp av växthusgaser och ökad sysselsättning i hembygden bör göra detta till en självklar del i kommunprogrammet - frågan är bara under vilken rubrik det hör hemma.
Kommunprogram hamnar ofta i endera gropen; för visionära eller så alldagliga att väljarna inte inspireras. Det vi föreslår är mittemellan; i de flesta fall nytt för kommunen men aldrig så nyskapande att det kan avfärdas som omöjligt. Det görs på andra håll i landet med framgång, och det bör kunna göras hos dig. Offensiva trafiksatsningar bör vara en självklar del av varje partis handlingsprogram för nästa mandatperiod. Låt grönare bilism bli en viktig valfråga!
DEBATT
Mattias Goldmann företräder organisationen Gröna Bilister.