Gäller inte åtta timmars arbetstid för bussförare?

Västervik2013-09-04 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagens busstrafik finns ingen maxarbetstid per dag. Tidigare fanns en gräns på 8:48, men nu finns ingen maxarbetstid i vårt avtal. Den enda gränsen på en dag som vi nu har kallas ramtid och är på 13 timmar. Detta var väl tänkt att de delade tjänsterna bara skulle få ha ett omlopp på 13 timmar, det vill säga fyra timmars arbete, fem timmars rast och fyra timmars arbete igen. Men dagens arbetsgivare utnyttjar nu detta genom att lägga in tolkningen att ramtiden är maxarbetstiden. Det betyder att de kan göra tjänster på tolv timmar, de måste tyvärr lägga in raster efter 4:30 timmars arbete på 30 minuter.

Den stora frågan nu är hur trafiksäkert är det att ha en bussförare bakom ratten i tolv timmar? Eller ens efter åtta timmar? Tänk er själva att köra en ledbuss med 110 passagerare genom stan på tid i värsta rusningstrafiken. Verkar det inte både stressigt och tröttsamt?

Nu säger ni kanske att vi har väl i alla fall 40 timmars vecka? Nej, inte det heller faktiskt. Vad vi har är ett genomsnitt på 40 timmar i veckan under en två månaders period. Det betyder att vi har en gräns på cirka 333 timmar på två månader.

Det kan då innebära flera dagar på tolv timmar. För att i slutet av perioden få kanske en två-timmarsdag här och där. Vem vill gå till jobbet i två timmar, exklusive restid? Ja tänk er en månad med tio timmar om dagen och en månad med sex timmar, då är det i genomsnitt åtta timmar per dag. Men den långa månaden blir helt klart helt olidlig.

All vetenskap säger att regelbundna arbetstider är det hälsosammaste. Därför arbetar nu ett stort antal bussförare för att återinföra vad vi haft men som nu upphandlingarna stulit ifrån oss. Men dåliga arbetstider är inte bara en hälsofara utan även en trafikfara. Inte bara bussföraren lever nu farligt utan också alla trafikanter i och utanför bussen.

Därför söker vi nu stöd bland våra kollegor, allmänheten och media för att få igång en stor debatt som ska leda fram till bättre arbetstider och bättre trafiksäkerhet. Har du idéer på hur vi ska gå tillväga surfa då in på www.baio.eu och berätta om dem redan idag, imorgon kan det vara helt kört.

Läs mer om