Denna ständiga dragkamp

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Västervik2010-01-16 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Danska svanar till trots. Veckans mest intressanta nyhet för länet i mitt tycke, var den om Gotlandstrafikens eventuella satsning på en färjeterminal i Västervik. Antingen som enda hamn i länet eller delad med Oskarshamn.Man behöver inte bo i Kalmar län särskilt länge för att inse att det finns en dragkamp om attraktiva uppdrag mellan länets tre största kommuner. Länets geografiska läge i sydosthörnet gör det trist nog till en bortglömd del om vi som bor här inte skriker tillräckligt högt. Och i kampen om att skrika högst riskerar bypolitiken att ta överhand, i stället för att man tillsammans arbetar för länets bästa även om viss prestige då måste ges upp emellanåt. Men därmed inte sagt att Västervik inte ska ha en färjeterminal med båtar som fraktar gotlänningar till fastlandet och vice versa.För kustkommunen Västervik är det inte någon tvekan om att reguljär båttrafik till Gotland skulle innebära mycket positivt. Över huvud taget är det positivt när en stad får ökad genomströmning av människor. Chansen finns att en del av resenärerna som ska vidare till Gotland stannar till, övernattar, äter en bit mat. Människor som annars aldrig skulle tagit sig hit. Möten människor emellan skapar positiva krafter, öppnar för nya möjligheter och idéer. Men risken är att bypolitiken blir rättesnöret. Då blir debatten också väldigt insnöad. Innan värsta hallelujastämningen brakar loss på allvar, måste det grundligt undersökas om det är ekonomiskt försvarbart att flytta delar av eller all Gotlandstrafik från Oskarshamn till Västervik.En sak verkar trots allt alla vara överens om: Det bästa vore om världen utanför kommunen hade haft bättre och mer tillförlitliga kommunikationer till Västervik. En del av länets stora vägar, som många förväntar sig hög säkerhet på - som väg 40 och E22 - saknar mitträcken och viltstängsel på långa sträckor. Men det är nog trots allt kollektivtrafiken som just nu debatteras hetast: Tjustbaneeländet fortsätter gäcka oss. När man tror att det inte kan bli sämre, kommer nya uppgifter. Tidningens stående andrasidesnotis som informerat oss om vilka tåg som inte gått lyser numera lika klart med sin frånvaro som tågen på banan. För nu har det bestämts att alla tåg är inställda fram till försommaren då de nya tågen levereras. Tågen behövs nämligen på andra banor. Det finns ett ord för detta: Skandal. Ansvariga skyller på varandra och egentligen är det bara att hoppas på att de nya tågen inte också sätts in på andra banor, utan att de verkligen kommer att trafikera Tjustbanan. Ska Västervik och norra Kalmar län locka människor att bostätta sig här måste det finnas goda kommunikationer med världen utanför. Säkra vägar, en upprustad Tjusbana som trafikeras och gärna en Gotlandsfärja. I höstens val kommer infrastrukturen inte vara den hetaste frågan. Familjepolitik, skola, vård, integration och socialförsäkringar kommer med största sannolikhet slå högre. Men i grunden handlar infrastrukturen för oss Tjustbor om hur vi ska kunna bli fler - fler som arbetar och fler som startar företag. Det handlar om vår välfärd. Därför måste politikerna ut på den infrastrukturella
banan.