Tysklands konservativa kristdemokrater CDU skĂ€rper tonen i sin integrationspolitik: utlĂ€nningar ska anpassa sig efter tysk kultur. I och med det sĂ€ger man sig vĂ€nda sig emot idĂ©n om mĂ„ngkulturalism - att ingen sĂ€rskild kultur ska vara dominerande. Detta gav CDU:s ledare och tillika Tysklands förbundskansler Angela Merkel uttryck för nĂ€r hon i lördags pratade om "det mĂ„ngkulturella projektets fullstĂ€ndiga misslyckande", varefter hon pĂ„pekade behovet av ökade krav pĂ„ invandrare att lĂ€ra sig tyska: "talar man inte tyska, blir integrationen i Tyskland omöjlig".Uttalandena blev i sin tur snabbt omtalade bĂ„de pĂ„ svenska och utlĂ€ndska opinionssidor och hos mĂ„nga utlĂ€ndska nyhetskĂ€llor seglade de upp som förstasidesnyheter.Kritiken lĂ€t inte vĂ€nta pĂ„ sig. MeningsmotstĂ„ndare vara inte sena med att beskylla Merkel - vars popularitet sjunkit nĂ„got senaste Ă„ret - för att fiska i grumligt vatten.Men Ă€ven om svenska media generellt tagit nyheten till sig med försiktig skepsis, har den tyska förbundskanslern internationellt sett fĂ„tt lĂ„ngt ifrĂ„n bara kritik. I en av Tysklands dagstidningar, SĂŒddeutsche Zeitung, tycktes hon bland annat vĂ€ckt medhĂ„ll frĂ„n ingen mindre Ă€n Turkiets president Abdullah GĂŒl, som i en intervju i tidningen uppmanade Tysklands mĂ„nga turkiska invandrare att se till att lĂ€ra sig tala tyska flytande.Det sistnĂ€mnda understryker att Merkels förslag om tydligare krav pĂ„ invandrare att lĂ€ra sig sitt nya hemlands sprĂ„k knappast borde vara nĂ„got kontroversiellt - det handlar om helt nödvĂ€ndiga krav som ligger i allas intresse. Att hon tar upp problematiken med den mĂ„ngkulturella samhĂ€llsmodellen kommer heller inte utan föranledningar. Det finns en vĂ€xande skara bland befolkningen - bĂ„de infödda och invandrare - som har uppfattat och i olika grad sjĂ€lva lever med problemen av den misslyckade integrationen. En problematik som delas av mĂ„nga andra lĂ€nder, dĂ€ribland Sverige. Att inte erkĂ€nna det vore att blunda för verkligheten.Att sedan en politisk diskussion Ă€r besvĂ€rlig eller infekterad Ă€r ingen anledning att undvika den - tvĂ€rtom. Men integration: vad innebĂ€r det egentligen? Eller kanske vi borde frĂ„ga oss: vad vill vi att det ska innebĂ€ra?HĂ€r borde bĂ„de föresprĂ„kare av och meningsmotstĂ„ndare mot ett sĂ„ kallat mĂ„ngkulturellt samhĂ€lle ha att vinna pĂ„ att reda ut begreppsförvirringen. Vi talar trots allt om samhĂ€llen som de senaste decennierna genomgĂ„tt stora samhĂ€llsförĂ€ndringar och som sĂ„ledes ibland mĂ„ste beskrivas med nya ord och begrepp, som mycket tyder pĂ„ att vi inte Ă€r riktigt vana vid Ă€n.Exempel kan ges pĂ„ sĂ„ vĂ€l lyckade som misslyckade mĂ„ngkulturella samhĂ€llen, allt beroende pĂ„ definitionen. En diskussion om vad man egentligen menar nĂ€r man talar om mĂ„ngkultur respektive vad man menar nĂ€r man Ă€r emot det - liksom vad integration innebĂ€r eller bör innebĂ€ra - kunde vara pĂ„ sin plats.