50 000 barn lider i onödan

Foto: ERIK G SVENSSON/PRESSENS BILD "Forskningsbaserade åtgärdsprogram skulle kunna halvera mobbningen", skriver Sten Tolgfors.

Foto: ERIK G SVENSSON/PRESSENS BILD "Forskningsbaserade åtgärdsprogram skulle kunna halvera mobbningen", skriver Sten Tolgfors.

Foto:

Västervik2005-04-15 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För oss moderater är mobbning en djupt ideologisk fråga. Den handlar om barns och vuxnas grundläggande rättigheter. Om rätten att få vara sig själv, om att få respekt för sin person och sina känslor. Om rätten att få vara i fred.
Nyligen presenterade vi moderater ett åtgärdsprogram med 17 punkter mot mobbningen. En slutsats av den forskningsgenomgång vi gjorde är att tusentals barn lider i onödan, eftersom det faktiskt går att förebygga och hindra mobbning.
Mobbning i skolan handlar inte om att barn ibland gruffas eller retar varandra. Det är inte någonting oskyldigt eller något som "bara händer", utan medvetna och systematiska kränkningar. Världens kanske ledande forskare, professor Dan Olweus, menar att mobbning bygger på ojämna maktförhållanden mellan elever.

Den som ger sig på andra i skolan gör det ofta också i andra miljöer. Mobbarna är överrepresenterade i kriminalitet och drogmissbruk. Mobbningen kan förvärras och övergå i rent våld om den inte stoppas. Det som börjar med gliringar kan sluta med våld och misshandel.

Mobbning är ett av de största hälsoproblemen för barn och ungdomar. Man beräknar att cirka 100 000 barn är drabbade. Dessutom påverkas tiotusentals föräldrar, syskon och anhöriga svårt när barnen far illa.
Men mobbning är inte någonting givet, som alltid måste förekomma. Den mobbningen är inte konstant vare sig i omfattning eller i hur den tar sig uttryck. Orsaken är att det klimat som vuxna ansvarar för styr situationen för eleverna på skolan.
Tyvärr verkar det som om barn ibland betraktas som annorlunda eller svaga - inte bara av andra elever, utan också av lärare. Det blir en ond cirkel där barnets beteende eller misslyckande förklaras med personliga brister och ger upphov till nedsättande kommentarer. Detta skapar osäkerhet hos barnet och än större utsatthet. I dag söks mobbningens orsaker ofta hos den drabbade individen, vilket är fel. I den del det är ett individproblem bör lösningen sökas hos den som utsätter andra. Om en lärare inte markerar mot nedsättande kommentarer ses det som en tyst acceptans av hån.
Det är dock inte ovilja som förklarar problemen utan i hög grad kunskapsbrist. Den kunskap som finns om hur mobbningen kan stoppas används inte i skolan. Dagens krav på skolan är att den måste göra "något" mot mobbning, men vad den ska göra finns inga krav på alls på. Många i skolan efterfrågar mer kunskap om mobbning.

Det finns forskning om hur mobbningen kan stoppas. Det finns bevisat effektiva åtgärdsprogram. Men dessa program används knappt i Sverige. Regeringen tror att det räcker med att vilja väl för att bekämpa mobbningen. Så är det inte. Felaktiga åtgärder kan förvärra en mobbningssituation. Hemmagjorda åtgärdsprogram har till och med visat sig kunna öka mobbningen med en tredjedel.
Gemensamt för alla regeringens projekt är att de inte är forskningsbaserade. Resultaten av projekten - det vill säga om de haft effekt på mobbningen - har inte utvärderats. Bara hur nöjda vuxna har varit med projekten.
Forskningsbaserade åtgärdsprogram skulle kunna halvera mobbningen om alla skolor i landet använde dem. Det skulle innebära att ungefär 50 000 barn på kort tid skulle kunna befrias från mobbning. Vi vill att alla skolor ges utbildning i hur det kan gå till.
Politiken bär ett tungt ansvar för att tiotusentals barn som mobbas och far illa. Kunskaperna om vad som kan och bör göras finns. Det som saknas är politisk vilja och ledarskap.
DEBATT
Sten Tolgfors är riksdagsledamot och talesman i skolfrågor för moderaterna.