På rätt väg med färjan

VD. Destination Gotlands chef Christer Bruzelius öppnar nu för året runt-trafik på helger till Västervik.

VD. Destination Gotlands chef Christer Bruzelius öppnar nu för året runt-trafik på helger till Västervik.

Foto: Martina Lingefjord

Krönika2015-11-28 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Destination Gotlands färja HSC Gotlandia stävade in i Västerviks hamn onsdagen den 30 september var förvåningen stor i Västervik. Va, vad händer? Ingen hade vetat något om provturen, som blivit känd bara någon dag tidigare. Allra minst verkade kommunstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl (S) veta.

”Är det här ett skämt eller”, undrade Kronståhl när VT ringde upp och ställde frågor om besöket. Han var chockad och tyckte att agerandet var "fräckt”.

Visst är det bra att vara ärlig, men kommentarerna blev i sammanhanget närmast genanta. Visste han inte mer än så?

Två månader senare är det uppenbart att Västerviks ledande politiker har gjort sin läxa. Kommit ikapp, tagit ett steg fram. När VT och Gotlands Allehanda i torsdags avslöjade att Destination Gotland, DG, planerar också året runt-trafik på helger, är Kronståhl inte bara informerad. Han har också självförtroende och kunskap nog att bekräfta hela historien. ”Helgtrafik under hela året är fullt möjligt och spännande”, lyder kommentaren nu.

Detta är förstås bra och viktigt. Kommunstyrelsens ordförande i Västervik kan inte sitta på läktaren när så viktiga framtidsfrågor som färjetrafiken avgörs. Han måste ner på plan och komma in i matchen – veta vad som händer och agera.

Med facit i hand får också den uppmärksammade provturen i september en något annan betydelse. Det var inte bara, eller främst, en maktdemonstration mot blivande konkurrenten Gotlandsbåten, utan också ett konkret led i förberedelserna för trafik till Västervik. Destination Gotlands nya avtal med Trafikverket möjliggör turer som kompletterar trafiken till Oskarshamn från och med 2017. Formellt finns inga hinder för att börja köra till Västervik.

Destination Gotland räknar just nu på om trafiken skulle bära sig. Är underlaget tillräckligt stort och hur skulle ekonomin se ut? De svaren har vi inte än, men bara att planerna finns är spännande och positivt för Västervik. Trafik året runt, om än bara på helger, är också något helt annat än bara sommartrafik, även om det givetvis också är positivt.

Uppstickaren Gotlandsbåten påverkas troligen inte av Destination Gotlands planer. Bolaget har tidigare sagt att konkurrens är bra och att man håller fast vid tidigare beslut om trafik redan 2016. I själva verket är det säkert Gotlandsbåten som vi har att tacka för DG:s nymornade intresse för Västervik. På så sätt har konkurrensen redan fungerat.

Ett frågetecken är vad som händer med Västerviks hamn. Förhandlingar pågår mellan hamnbolaget i Oskarshamn och det privata företaget VLI som nu driver verksamheten. Ett övertagande skulle underlätta planerna på trafik i Destination Gotlands regi, då bolaget redan trafikerar Oskarshamn och då bara skulle få en motpart.

VLI:s dåliga ekonomi talar också för att något är på gång. Omsättningen har minskat under flera år och verksamheten går med förlust. VD Carl-Johan Carlstedt svarade i VT i går "inga kommentarer" på de flesta frågor. Det brukar i sådana här sammanhang närmast brukar vara en bekräftelse.

Läs mer om