Vid sidan av politiken i Almedalen

I begynnelsen var partipolitiken, nu är det så mycket mer. Det är Almedalen som åsyftas och nedan gör Ola Mårtensson ett nedslag vid sidan av partipolitiken men i en kampanj som delvis knyter an till det stundande valet - Jesus for President.

9 juli 2010 00:00
Myllret av människor på Visbys gator och torg avtar ganska snabbt då man tar sig några kvarter bort från huvudgatorna, Almedalen och Donners plats. På Mellangatan ligger Frälsningsarméns lilla kafé i en mysig rosenträdgård-en oas i Visby när Visby är som mest hektiskt. Där träffade jag under torsdagsförmiddagen Eric Andersson som besöker Visby med anledning av Almedalsveckan. Eric Andersson är pastor i Filadelfiakyrkan i Stockholm och en av dem som är engagerade i kampanjen Jesus for President.

 

Almedalsveckan har onekligen exploderat om man jämför med tiden då Olof Palme höll tal från ett lastbilsflak. Och nu är det inte bara partipolitiken som lockar och lockas; Organisationer och företag av olika slag, lobbyister med flera. Alla slåss om utrymmet - det mänskliga och det mediala, och på kvällarna gäller det utrymmet på kroggolvet, framförallt på Donners brunn. Men att nå fram, väcka tankar och få andra att köpa ens idéer är merpartens syfte.

 

 

För att nå fram måste man göra det oväntade, något som sticker ut. Enbart kampanjtiteln - Jesus for President, väcker så klart funderingar. Och på onsdagen på Donners plats erbjöds tvättning av medmänniskors fötter av Jesus for President-kampanjen. Och för att ytterligare förstärka evenemanget stod "valaffischer" uppställda för de sju riksdagspartierna med citat ur Bibeln, där de unga kristna med glimten i ögat beskriver Jesus, exempelvis: "Jesus var miljöpartist. Men det är inte så konstigt, hans farsa har ju skapat jorden. Klart han vill ta vara på den. Han brydde sig mer om att djuren hade bo än människorna. (Matt 8:20)". Och: "Jesus var vänsterpartist för hans lärjungar sålde allt de ägde och delade till alla efter var och ens behov: Apg 2:45, Först i världen med att lansera alternativ till kärnfamiljen (Matt 12:46), Han klagade över Jerusalem (Matt 23:37), Bekräftades från Öst."

 

Många passerade förbi och kommenterade kampanjen och kanske någon tanke väcktes som kommer att gro framöver. Eric Andersson berättar att en av dem som erbjöds fottvättning av honom var utrikesminister Carl Bildt, som dock avböjde med orden "då har du ingen aning om vad du ger dig in på".

 

Bakom Jesus for President står ett stort antal kristna ungdomsorganisationer: EFK Ung, Equmenia, Credo, Sveriges unga katoliker, Salt - Barn och unga i EFS, Svenska Alliansmissionens Ungdom (SAU), Frälsningsarmén, Pingst Ung och Ny Generation Elev- och Studentorganisation. De har samlats kring en minsta gemensam nämnare - tron på Gud - och tar inte ställning i olika spörsmål i kampanjen. Det handlar mycket om att öppna människors ögon för unga kristnas engagemang - att ta ett kliv ut ur den reguljära verksamheten men samtidigt att föra ett internt samtal inom organisationerna. Kanske kan det också väcka tankar kring vad kristen tro kan bidra med för andra, menar Andersson. Det kan handla om var gränserna går för politiken - och om politikerna verkligen kan stifta lagar om välfärd på alla plan? Det sista svarar Andersson själv på:

 

- "Politikerna kan inte skapa varma hem".

 

Kyrkorna arbetar mycket för religionsfrihet, men Eric Andersson pekar på att det i dag allt som oftast handlar om föreningen Humanisternas perspektiv, att samhället ska vara fritt från tro och inte, som han menar att det borde handla om - frihet till tro. Och om Andersson skulle delta i en valdebatt med riksdagspartierna som representant för Jesus for President, skulle han vilja veta hur partierna ser på tron, om de ser det som en tillgång och resurs för samhället.

 

Åter till veckans Visbyvistelse. Efter fottvättningen hölls ett seminarium på onsdagskvällen med 50 deltagare och av Eric Anderssons resonemang att döma verkar han nöjd med vad som åstadkommits.

 

Fanns det något annat som fångat hans uppmärksamhet då? Jo, Bordellen i Almedalen - kampanjen mot prostitution som bestod av ett rum stående på en central gata i Visby föreställande ett bordellrum med en stor glasvägg för besökarna att titta in genom. Eric Andersson har inte varit ensam om att ha uppmärksammat denna kampanj. Och inte undra på det - kanske var detta årets mest spektakulära kampanj.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ola Mårtensson