Skolan en lotteriverksamhet?

Kenneth Hardy Axelsson tycker att eleverna från och med årskurs 7 borde få sätta betyg på lärarna. "Jag har själv arbetat som lärare i perioder och skulle på inget sätt ha något emot att betygsättas av eleverna", skriver han.

Sveriges i särklass viktigaste arbetsplats, anser Kenneth Hardy Axelsson.Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix

Sveriges i särklass viktigaste arbetsplats, anser Kenneth Hardy Axelsson.Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix

Foto: Ingvar Karmhed /SCANPIX

Betyg på lärare2008-03-04 00:08
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Äntligen en analys från officiellt håll, det vill säga Skolverket (se artikel med Gunnar Iselau i måndagens VT) om vad det är som är fel med den svenska skolan. En analys som börjar närma sig verkligheten. Den analysen har många utanför skolans väggar redan gjort för länge sedan utan att man inom skolans värld tagit någon större notis om det.Allt är dock inte svart eller vitt! Det finns skolor och lärare som fungerar mycket bra och det hänger oftast på en bra ledning som har en god helhetssyn och som har förmågan till självkritik och förmågan att entusiasmera lärare och personal. Ledningen måste också ha förmågan att anställa rätt lärare och kunna snabbt och konstruktivt utvärdera resultaten.Skolan har i dag i Sverige en hel del problem att brottas med och många av dessa åtgärdas inte med mer pengar även om det är en viktig ingrediens. Det krävs istället ett större och djupare engagemang från många håll i samhället. Politiker, tjänstemän, rektorer, lärare och föräldrar måste på ett tydligare sätt ta sitt vuxenansvar för att skolan inte skall fortsätta förfalla. Statusen på läraryrket måste också höjas. Varje elev som går ut skolan i avsaknad av självkänsla, självtillit, studiemotivation och framtidstro är ett stort misslyckande. En elevs upplevelse av skoltiden är i många fall helt livsavgörande för hur elevens framtid kommer att se ut. Med tanke på dagens resultat i skolan får man dålig smak i munnen då man uttalar ordet besparingar.Precis som Gunnar Iselau anser jag att läraren har den absolut största betydelsen. I dag är svensk skola i allt för stor utsträckning ett lotteri, där allför många av våra barn och ungdomar tappar både studiemotivation och framtidstro. Att Sveriges i särklass viktigaste arbetsplats är ett lotteri är fullständigt oacceptabelt. Det är fullständigt oacceptabelt att en lärare sitter och tittar ut genom fönstret när han samtalar med sina elever. Hela kroppsspråket och brist på engagemang visar på att läraren inte vill vara där. Detta berättade en sistaårselev på gymnasiet för mig för någon vecka sedan. Eleven har tappat en hel del av sin studiemotivation, men också tron på vuxnas förmåga att ta ansvar hade fått sig en ordentlig törn .Men utöver att allför många vuxna inte tar sitt ansvar inom skolans väggar, så har alldeles för många föräldrar tappat greppet, när det gäller att bry sig och engagera sig i sina barn och ungdomars uppväxt och skolgång. Det finns tyvärr en gyllene regel som gäller: "Vi får de ungdomar och den skola vi förtjänar, beroende på hur vi vuxna hanterar verkligheten". Det är inte fel på våra barn och ungdomar!Skolan i dag är en skyddad verkstad där man i för liten utsträckning för en sund, kreativ och konstruktiv dialog och debatt. Mycket är segt och det tar alldeles för lång tid innan konstruktiva förändringar sker. Det är som natt och dag när man jämför med omställningsprocesser inom företag på den fria marknaden.Att ifrågasätta en lärare är i dag lite av ett tabu.Men skall man i framtiden lyckas med att nå måluppfyllelsen så måste man tillåta att elever får möjligheten att betygsätta sina lärare. På vilken arbetsplats som helst ute på den fria marknaden så betygssätts man hela tiden för de prestationer som man gör. Det är denna betygsättning som gör att jag kan förbättra mig och göra ett bättre jobb. Så måste ske också i skolans värld. Då skulle det med största sannolikhet ske en självsanering där de som inte var lämpliga som lärare skulle söka sig något annat arbete.Redan i sjunde klass borde eleverna få börja med att betygsätta lärarna. Först då skulle skolan få en möjlighet att nå måluppfyllelsen. Jag har själv arbetat som lärare i perioder och skulle på inget sätt ha något emot att betygsättas av eleverna. Jag skulle se det som en möjlighet till en tvåvägskommunikation men också en möjlighet till egen personlig utveckling.En eloge till både Jan-Peter Brinkby och Ulf Bruhn som i insändare gjort träffsäkra analyser av den svenska skolan och som för en debatt på sakliga grunder.
Debatt
Kenneth Hardy Axelsson, Västervik, är förälder och skolpolitiker i folkpartiet.
Läs mer om