Vi i Tankesmedjan Innsaei har i ett par debattartiklar ställt ett antal frågor till kommunens politiker angående skola och förskola i kommunen. Vi har fått en del svar, men kanske inte det vi hoppades på. Första januari kommande år tar Andreas Billtorp (M) över ordförandeklubban i barn- och utbildningsnämnden. Den 7 december publicerades ett debattinlägg av den blivande ordföranden, i Västerviks-Tidningen.
Vi är osäkra på om det på något sätt är ett försök till svar på våra frågeställningar. Debattinlägget skapade hos oss många fler frågor än vad det gav svar. Andreas, i din artikel skriver du på ett antal ställen om strukturen och strukturella problem. Vi skulle vilja att du konkretiserade vad du egentligen menar med strukturen och kommunens helhet, eftersom det inte klart och tydligt framgår i din skrivning.
Andreas, du skriver också följande ”Målet vi ska fram till är tydligt – vi ska vara regionens bästa skolkommun”. Det är dock ett svagt mål och är i sig otydligt, och beskriver på inget sätt vilken kvalitet skolan skall ha. Skolans utveckling är ingen tävling mellan olika kommuner och regioner eller mellan kommunala skolor och friskolor.
Vi ska enligt skollagen ha en likvärdig skola i hela Sverige, där barn och ungdomar oavsett var de växer upp, ska ha de bästa förutsättningarna i sin resa mot vuxenlivet. Skolans utveckling ska ske genom att skollagen följs och att visionerna genomsyras av ett kvalitetstänkande. Om något är tydligt på den punkten, så är det skollagen. Inget barn ska falla mellan stolarna. Alla barn ska ha förutsättningar att uppnå sin fulla potential. För att uppnå skollagen, så krävs det att politikerna i kommunen har en stor kunskap om förskolans och skolans behov och själ. Det krävs en hög kvalitet på ledarskapet, kompetenta välutbildade förskollärare, lärare och annan personal, som får rätt förutsättningar att utföra sin yrkesroll på ett professionellt sätt.
Skolan är samhällets viktigaste arbetsplats, där små späda plantor ska växa upp till livskraftiga träd. Kapar man grenar efter vägen får det konsekvenser.