VA-lagen säger att ”avgifterna inte får överskrida det som behövs för att täcka de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva anläggningen.
Detta är mycket stor skillnad mot betydelsen av självkostnadsverksamhet. I sådan verksamhet kan man ändå slösa grovt och även få betalt för slöseriet. Det bokförs som en kostnad och den kan man föra vidare till kunden.
Det är glädjande att vattentornet i Västervik fått en grundlig översyn. Även åtgärder med dagvattnet i Gamleby. Det är säkert väl investerade pengar.
När vi har tagit del av motivationerna till avgiftshöjningarna saknar vi dock några mycket viktiga besked. Redan innan VA-verksamheten bolagiserades 2012 så hade man påpekat vid yrkandena om taxehöjningarna att pengar behövs för att underhålla och reparera ledningsnätet.
VMEAB övertog det mantrat och har i flera år använt samma formuleringar. Vi lekmän ser dock endast ett fåtal underhållsåtgärder som inte är akutåtgärder vid läckage eller översvämningar.
Fråga 1: Kan VA-verksamheten i detalj och tidsmässigt presentera vad vi kan förvänta oss i form av ledningsunderhåll ? Konkreta svar önskas.
Åren 2012–2018 har VA-verksamhetens årliga intäkter ökat med 30,5 mkr (+43 % ca).
Under samma tid har VA-verksamhetens kostnader, enligt era årsredovisningar, stigit med ca 20 mkr (+25 % ca).
Det är mycket märkligt att dessa summor inte är proportionerliga.
Fråga 2: Är verksamheten mindre effektiv nu än 2012?
Fråga 3. Hur har antalet anställda förändrats inom VA?
Fråga 4. Hur stora investeringsfonder har byggts upp inom VA?
VA-redovisningen visar att kostnaden för kemikalier har sjunkit nästan konstant sedan 2012, från drygt 4,0 mnkr till 3,1 mkr.
Fråga 5. Hur kan VA-chefen hävda att det är ökade kostnader för provtagningar?
När vi tagit del av skrivelsen som motiverar höjningen ser vi mycket svepande formuleringar och lånegods från olika VA-organisationer och väldigt lite konkreta lokala fakta.
Nedanstående citat kommer från stycket ”Effektiviseringsarbete”
Strävan är att få en organisation som arbetar agilt och som ett enda team. Förändringar i organisationen sker inkrementellt och samtidigt iterativt då byggstenarna är människor som är VA-verksamhetens viktigaste resurs.
Vi som kunder till VA-verksamheten vill gärna ha svar på våra fem frågor som finns ovan.