Därför sänker vi reduktionsplikten

Kristdemokraterna gick till val på att hela Sverige ska fungera. Oavsett var du bor ska du kunna lita på att få vård i tid, kunna betala elräkningen och veta att polisen kommer när du ringer. Detsamma gäller för att du i behov av bil inte ska betala orimliga priser. Därför sänker vi nu reduktionsplikten.

"För många som inte har tillgång till kollektivtrafik har det blivit en plånboksfråga att ta sig till arbetet, hälsa på den äldre släktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna", skriver Gudrun Brunegård (KD).

"För många som inte har tillgång till kollektivtrafik har det blivit en plånboksfråga att ta sig till arbetet, hälsa på den äldre släktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna", skriver Gudrun Brunegård (KD).

Foto: Pontus Lundahl, TT/Rebecca Forsgren Malmström

Debatt2023-05-21 05:20
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utöver inflationen pressas många svenskar av stigande bränslepriser. För många som inte har tillgång till kollektivtrafik har det blivit en plånboksfråga att ta sig till arbetet, hälsa på den äldre släktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna. Även om omvärldsläget påverkar priserna har nästan ett decennium av rödgrönt styre inte underlättat. Med EU:s högsta nivå för reduktionsplikten fick privatpersoner stå med notan för den förra regeringens symbolpolitiska klimatarbete. 

När vi bildade regering sänkte vi omgående drivmedelsskatten med en krona per liter vid pump, samt förstärkte reseavdraget för arbetspendling. Det som på allvar kommer att göra skillnad i plånboken är dock en justering av reduktionsplikten. Därför sänker vi den med 6,5 procentenheter för bensin och hela 34 procentenheter för diesel. Givet att kostnaden för att uppfylla reduktionsplikten kommer att ligga nära 13 öre plus moms per procentenhet och med reservation för förändringar i utbud och efterfrågan, kan detta innebära 5:50 kronor billigare per liter diesel redan nästa år. 2025 kan det bli 6 kronor billigare och 2026 hela 7 kronor billigare, jämfört med om vi inte hade sänkt reduktionsplikten. 

Det är politik som gör skillnad för hushållsekonomin. Om de rödgröna partiernas föreslagna höjningar av reduktionsplikten gällt, hade en liter diesel kunnat sluta på över sju kronor dyrare jämfört med vår sänkning. Det hade inneburit cirka 500 kronor dyrare för en full tank i en Volvo V70.

Regeringen fortsätter parallellt med åtgärder för att snabba på elektrifieringen, inte minst inom transportsektorn. Genom att kraftigt bygga ut den fossilfria elproduktionen kan vi minska utsläppen – utan att straffa alla de människor som är i dagligt behov av bilen. 

Vår utgångspunkt är att stötta i stället för att styra och ge människor förutsättningar att lättare klara vardagspusslet. Vi lovar inte allt åt alla, men vi lovade att på olika sätt göra livet lite enklare, även för dem som inte bor i storstäderna. För många kommer bilen även fortsättningsvis vara en viktig del för att klara vardagen och därför sänker vi nu reduktionsplikten. Det ska bli billigare att vara svensk.