Vi är alla del av samhället

Att gå i skolan med autism kan vara problematiskt och debattören vill därför att personal i förskola och skola får mer utbildning om autism. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

Att gå i skolan med autism kan vara problematiskt och debattören vill därför att personal i förskola och skola får mer utbildning om autism. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2019-04-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idag den 2 april är det den internationella autismdagen då vi uppmärksammar personer med autism och rättigheter för den med diagnosen.

I Sverige har cirka två procent av befolkningen en diagnos inom autismspektrumtillstånd (AST) dit autism hör.

Jag skriver den här texten för att jag är mamma till en smart, snäll och rolig tjej som precis fyllt 15 år. Mitt barn har en autismdiagnos men den definierar inte allt hon är, kan eller vill vara. Diagnosen berättar bara vilka förutsättningar och utmaningar hon har.

På grund av hur världen fungerar och vilka förväntningar vi har på varandra i samhället kan en person med autism uppleva många svårigheter i sin vardag.

För mitt barn innebär det att hon kämpar med att orka med skolan.

Tänk dig att du tycker sociala kontakter är svåra men tvingas i din vardag att ständigt ha sådana.

Tänk dig att du tycker det är svårt att kommunicera och samtidigt är det ett krav skolan har på dig.

Att känna att en ständigt misslyckas utifrån skollagen och läroplaner är tärande. Även om det står där att undervisning ska anpassas efter individen är det sällan som det verkligen görs fullt ut i praktiken.

Det gör att min flicka, så som många andra barn med dessa diagnoser, har svårt att klara av sin skolgång.

Även om det ofta finns en välvilja i skolan upplever jag att kunskaperna för hur vi ska hjälpa dessa barn är alldeles för små. Jag anser också att vi på något sätt accepterar att barn med autismdiagnoser skulle få med sig färre ämneskunskaper från skolan.

Det är som om vi alla vänjer oss vid att tänka att dessa barn får klara sig ”så gott det går” istället för att få en chans att utvecklas och lära sig som alla andra barn.

Skolgången är ju en av de enskilt viktigaste faktorerna för hur en klarar vuxenlivet, hur hälsan kommer se ut och hur ekonomin blir.

Det är möjligt att hitta sammanhang där personer med autism kan få vara med och bidra och trivas på samma gång.

Vi är alla en del av samhället och jag accepterar inte att vi anpassar skolor och resten av samhället för enbart en del av oss. För alla barn med autismdiagnos vill jag att:

– Personal i förskola och skola får mer utbildning om autism.

– Politiker avsätter resurser för barn i behov av stöd.

– Att vi alla fokuserar på styrkor och lyfter fram hur alla är en del av samhället och är värda att få bidra och delta utifrån sin vilja och förmåga.

Läs mer om