Men behövs denna âreformâ? Enligt en Novusundersökning, som SprĂ„ktidningen initierade hösten 2022, ville 39 procent av svenskarna fortsĂ€tta att skriva âdeâ och âdemâ, medan 26 procent ville gĂ„ över till âdomâ. Hela 58 procent av svenskarna mellan 18 och 29 Ă„r sade nej till en âdomâ-reform. âDomâ-föresprĂ„karna har inte ens ungdomen med sig.
Samma elever förvĂ€ntas dock kunna skilja mellan subjekts- och objektsformerna vad gĂ€ller personliga pronomen i tredje person plural i engelska, tyska, franska och spanska. Men ifrĂ„ga om elevernas eget modersmĂ„l Ă€r detta en oöverstiglig uppgift! Som svensklĂ€rare upplevde jag aldrig att âde-demâ var nĂ„got större problem. Det pĂ„stĂ„s till och med att svensklĂ€rarna mĂ„ste lĂ€gga ner mycket tid pĂ„ detta problem, som om det har gjorts nĂ„gra tidsstudier pĂ„ denna sprĂ„kfrĂ„ga! TvĂ€rtom sköts denna uppgift löpande dĂ„ lĂ€raren rĂ€ttar uppsatser och i samband med genomgĂ„ng av grammatikmomentet i svenska.
InlĂ€rningen av frĂ€mmande sprĂ„k gynnas om de grammatiska konstruktionerna i dessa liknar dem i det egna modersmĂ„let â se âdeâ och âdemâ och deras motsvarigheter i engelska, tyska, franska och spanska. SjĂ€lv har jag haft stor nytta av att presens konjunktiv var levande i min hĂ€lsingedialekt, nĂ€r jag har skrivit texter pĂ„ tyska, spanska eller franska. Det betyder att jag har varit uppmĂ€rksam pĂ„ detta sprĂ„kdrag i dessa sprĂ„k. OmvĂ€nt kan avsaknaden av ett visst sprĂ„kdrag i modersmĂ„let innebĂ€ra extra svĂ„righeter vid inlĂ€rning av ett frĂ€mmande sprĂ„k.
âDomâ Ă€r fortfarande inte helt allenarĂ„dande i talsprĂ„ket. âDi-demâ anvĂ€nds i Svenskfinland och i Sydsverige. SjĂ€lv vĂ€xte jag upp med ett enhets-âdömâ. Dessutom skulle införandet av ett enhets-âdomâ fjĂ€rma rikssvenskt skriftsprĂ„k frĂ„n danskt och norskt skriftsprĂ„k, som bĂ„da har separata subjekts- och objektsformer. För övrigt introducerades hen i skriftsprĂ„ket 2017 utan att det överhuvudtaget uppstĂ„tt ur naturligt och spontant talsprĂ„k.
Det pĂ„stĂ„s att âde-demâ fungerar som en âklassmarkörâ. Detta Ă€r en idiotförklaring av arbetarklassen. Björn Ranelid har helt rĂ€tt i SvD: âFler Ă€n en miljon svenskar i den gamla folkskolan lĂ€rde sig den svenska grammatiken. Ăr eleverna i dag dummare Ă€n vad de var förr?â Mina förĂ€ldrar hade bara femĂ„rig folkskola och anvĂ€nde ett enhets-âdömâ i talsprĂ„ket, men de kunde Ă€ndĂ„ skilja mellan âdeâ och âdemâ i skriftsprĂ„ket, eftersom de lĂ€ste mycket.
FöresprĂ„karna för ett enhets-âdomâ menar att det Ă€r oundvikligt att âde-demâ kommer att ersĂ€ttas. Detta Ă€r en vulgĂ€rdeterministisk syn, som Ă€r helt ovetenskaplig. Det finns inga sprĂ„kvetare eller lingvister, som kan se in i framtiden. Dessutom underskattas det motstĂ„nd denna âreformâ kommer att leda till. Det gĂ„r faktiskt att hejda sprĂ„kliga förĂ€ndringar genom gemensamma insatser; det gĂ„r att försvara hotade sprĂ„k och till och med Ă„teruppvĂ€cka döda sprĂ„k eller att driva igenom sprĂ„klagar genom opinionsbildning, som i Sverige 2009.
Hotar bevarandet av denna distinktion svenska sprĂ„kets överlevnad? Det enda fenomen som hotar svenska sprĂ„kets stĂ€llning i Sverige Ă€r engelskans expansion pĂ„ svenskans bekostnad. Var fanns föresprĂ„karna för ett enhets-âdomâ, nĂ€r SprĂ„kförsvaret publicerade sitt öppna brev âSĂ€kra svenskan som undervisningssprĂ„k!â?