Turismen kan ge mer

Besökare. Utländska turister fotograferar vid stadshuset i Stockholm. I bakgrunden Carl Eldhs staty "Dansen".

Besökare. Utländska turister fotograferar vid stadshuset i Stockholm. I bakgrunden Carl Eldhs staty "Dansen".

Foto: LEIF R JANSSON / TT

Debatt2016-01-12 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med ett nytt år kommer nya utmaningar och möjligheter. Besöksnäringen betyder allt mer för den svenska ekonomin och har med rätt förutsättningar en stor potential att skapa fler jobb, högre tillväxt och bidra till integrationen av utlandsfödda.

Turismens andel av Sveriges ekonomiska tillväxt har nästan dubblerats sedan 2007. Exportvärdet, det vill säga utländska turisters konsumtion i Sverige, är hela 97 miljarder och kan jämföras med järn- och stålindustrins 50 miljarder och personbilarnas 34 miljarder. Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande basnäring.

Men Sverige möter hård konkurrens om de utländska besökarna. Stockholm konkurrerar med internationella metropoler som London, Paris och Dubai. Vår natur i Norrbotten, på Gotland och i andra delar av landet konkurrerar med liknande platser runt om på jorden. Sverige måste möta den internationella konkurrensen med marknadsföring utomlands men också skapa en upplevelse som de internationella turisterna vill besöka.

En satsning på svensk besöksnäring garanterar att jobb och tillväxt stannar i Sverige. Andra industrier kan flytta produktionen ur landet – det kan man inte med ett hotell, en restaurang eller en camping.

Nio av tio av företagen inom besöksnäringen är små och medelstora. De är personalintensiva och kan aldrig ersättas med maskiner eller datorer. Medianvinsten är en–två procent jämfört med industrins sex–sju. I dessa företag är lönekostnaden avgörande för om tjänsteföretagen ska kunna växa.

Vi står nu inför en avtalsrörelse där regeringens höjda arbetsgivaravgifter i princip redan har ätit upp hela utrymmet för löneökningar i vår bransch. Endast de höjda arbetsgivaravgifterna för unga motsvarar en lönekostnadsökning på 3,5 procent.

Att locka turister utanför storstäderna kräver bättre infrastruktur där tågen går och går i tid, flyglinjer som binder ihop Sverige och billigare kollektivtrafik. Företag som skapar reseanledningar och boende behöver färre och enklare regler för att kunna växa.

Vi kan inte höja priserna utan att riskera att både utländska turister och även svenska turister lägger sina semestrar utanför Sverige.

Besöksnäringen har en enorm potential att göra samhällsnytta – men då måste lönekostnader och politiska beslut vara internationellt konkurrenskraftiga.

Läs mer om