Tjustbanans vara eller försvinna

När jag kom till Ukna 2000 gick tågen ungefär som i dag.

Skribenten uppmanar politikerna att tänka till och inte låsa fast sig i sina uppfattningar om Tjustbanan.

Skribenten uppmanar politikerna att tänka till och inte låsa fast sig i sina uppfattningar om Tjustbanan.

Foto: Daniel Bennelid

Debatt2020-09-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men först la man ner Blidstena, något senare Storsjö och Nelhammar, kanske fler stationer som jag inte kan namnen på.

Då kunde man också se tåg med plåtrullar, senare tåg med timmer, därefter med sopor.

De sista fem åren har jag inte sett ett enda godståg. Varför? Förmodligen finns det inget sådant behov av transporter i dag. I alla fall inte lönsamma.

Jag tror inte att Västerviks hamn kommer att bli så stor att tåggodset kommer att upptas på något större sätt. Jag tror inte att regionen kommer att få industrier inom överskådlig tid, så att tågen kommer att behövas av den anledningen. 

Att dessutom satsa på en tågbana där tåget går varannan timma! Hur tänker man då? Det handlar ju om miljarder. Tågen skulle inte kunna gå i dag om man inte fick subventioner. Jag tror inte att det finns en enda tur i dag som går ihop. Redovisa gärna den i så fall!

När det gäller att tjäna några minuter på att fixa järnvägen så kan man tjäna lika mycket tid på att fixa 35:an. När det gäller miljön så kommer vägtransporterna också att bli miljövänligare. Så jämförelserna kan nog ta ut varandra.

Har man nu låst fast sig genom att beställa nya tåg, så tänk till! Avbeställ dem, och går inte det så sälj dem till bättre behövande. Är det så illa, gör vad ni kan för att bli av med det köpet. Det får inte vara avgörande för tåget. Har ni låst fast er i det köpet är det illa. 

Tänk igenom era beslut en gång till! Kan det tänkas att inom 50 år så behövs Tjustbanan? Troligen inte, och inte senare.

Jag vet att politikerna i Västerviks-Tidningen skrivit ett upprop som miljövänner om att tåget ska man satsa på. Jag har inget emot miljövänner. Men ibland funderar jag, hur tänker de? Inte bara i denna tågfråga.