StÀll inte transportsÀtten mot varandra

Svar pĂ„ debattartikeln "Agera nu – nĂ€ringslivet kan inte vĂ€nta lĂ€ngre" den 10 juli.

BÄde Tjustbanan (bilden) och vÀg 35 behövs, och ska inte stÀllas mot varandra, tycker skribenten.

BÄde Tjustbanan (bilden) och vÀg 35 behövs, och ska inte stÀllas mot varandra, tycker skribenten.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2020-07-22 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nu Àr det dags igen! Ytterligare en som inte ser nÄgon framtid för Tjustbanan (VT 10/7 2020). Skribenten tycker att nÀringslivet inte gynnas dÀrför att dessa tillsammans med berörda tjÀnstemÀn Àr passiva nÀr det gÀller utvecklingen av framtida kommunikationer i Regionen. Skribenten vill helt enkelt lÀgga ner banan.

Jag kan hÄlla med, det var lÀnge sedan nÄgon riksdagsman eller kommunalpolitiker gjorde nÄgot synbart avtryck för att förbÀttra kommunikationen till och frÄn den hÀr kommunen.

Jag har skrivit förut i detta forum om misstaget att stĂ€lla tvĂ„ transportsĂ€tt mot varandra, vĂ€g som i detta fall vĂ€g 35 och Tjustbanan. Det finns ingen lönsamhet i en bana eller vĂ€gsatsningar pĂ„ respektive fĂ€rdsĂ€tt. Bil eller tĂ„g kommer aldrig att bli lönsamt. Den investering som fordras för att stĂ€lla vĂ€g 35 i skick som till exempel E 22 Ă€r sĂ„ stor att hĂ€r kan vi inte prata om lönsamhet. En Ă¶verföring av kollektivtrafiken pĂ„ linjen VĂ€stervik–Linköping frĂ„n buss till jĂ€rnvĂ€g borde vara lönsam ur ett samhĂ€llsperspektiv. Nya modernare och fossilfria tĂ„g och om man uppdaterar infrastrukturen pĂ„ Tjustbanan gör restiden bĂ„de sĂ€krare och kortare. Detta under förutsĂ€ttning att tĂ„gen kan gĂ„ med högre hastigheter, hĂ€nsyn till miljön och givetvis regionala vinster. LĂ€gger man sedan till vĂ€rden som minskning av antalet olyckor, Ă¶kad tillgĂ€nglighet, regionförstoring och regional utveckling Ă€r kollektivtrafik pĂ„ jĂ€rnvĂ€g betydande.

Forskning ger ocksĂ„ vid handen att kortar man ner restiden bidrar det till den lokala befolkningsutvecklingen. FörbĂ€ttrar man pendlingsmöjligheterna bidrar detta till att kommuner, utanför de större regionernas kĂ€rnor blir attraktiva för boende och nĂ€ringsverksamhet. En snabb och bekvĂ€m arbetspendling Ă¶kat kommunens attraktionskraft.

Nu vet jag att det finns krafter i Linköping som inte vill satsa pĂ„ Tjustbanan och som enbart ser till det regionala tĂ„gförbindelserna.

För en tid sedan intervjuades i VT Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Region Ă–stergötland. DĂ€r deklarerar hon klart hur hon ser pĂ„ Tjustbanan och dess framtid. Banan Ă€r i dĂ„ligt skick, resandet Ă€r för lĂ„gt och hon uttrycker sig att jag fĂ„r den uppfattningen att det skulle vara fler resenĂ€rer om man Ă„ker buss

Det Ă€r sant att tĂ„gbanan Ă€r i dĂ„ligt skick och med tanke pĂ„ de smĂ„ medel som skjutits till för en rejĂ€l upprustning av banan. DĂ„ kan man i nĂ€sta mening framhĂ„lla ”IstĂ€llet för tĂ„g skulle buss vara ett bĂ€ttre alternativ.".

Nu kommer det mest sorgliga. NÀr frÄgan kommer upp om förbÀttring av vÀgen för att köra expressbussar dÀr man nu har godkÀnt enbart en förbÀttring av vÀg 35 till Grebo.

KĂ€ra lĂ€sare, det verkar hopplöst. Tjustbanan och vĂ€gen har alla odds emot sig, det verkar nĂ€stan som att en förbĂ€ttrad vĂ€g 35 till Grebo kan lösa alla transporter. Bilen, bussen, lastbilar â€“ Ă€r det framtiden?

Elfordon?

För lĂ„ngtradare handlar det idag om elvĂ€gar vilket krĂ€ver stora investeringar. Bussar som drivs pĂ„ el Ă€r numera ett faktum men dĂ„ i stadstrafik och hur vi bygger stĂ€der. 

Elbil dĂ„? Ja kanske! Men med den batteriteknik som finns idag fĂ„r du â€tanka” i Ă…tvidaberg.

Kan vi inte sluta att stĂ€lla tvĂ„ transportsĂ€tt mot varandra? Vi behöver ju bĂ„de en bĂ€ttre vĂ€g 35 och en jĂ€rnvĂ€g – helst elektrifierad.