Nu Àr det dags igen! Ytterligare en som inte ser nÄgon framtid för Tjustbanan (VT 10/7 2020). Skribenten tycker att nÀringslivet inte gynnas dÀrför att dessa tillsammans med berörda tjÀnstemÀn Àr passiva nÀr det gÀller utvecklingen av framtida kommunikationer i Regionen. Skribenten vill helt enkelt lÀgga ner banan.
Jag kan hÄlla med, det var lÀnge sedan nÄgon riksdagsman eller kommunalpolitiker gjorde nÄgot synbart avtryck för att förbÀttra kommunikationen till och frÄn den hÀr kommunen.
Jag har skrivit förut i detta forum om misstaget att stĂ€lla tvĂ„ transportsĂ€tt mot varandra, vĂ€g som i detta fall vĂ€g 35 och Tjustbanan. Det finns ingen lönsamhet i en bana eller vĂ€gsatsningar pĂ„ respektive fĂ€rdsĂ€tt. Bil eller tĂ„g kommer aldrig att bli lönsamt. Den investering som fordras för att stĂ€lla vĂ€g 35 i skick som till exempel E 22 Ă€r sĂ„ stor att hĂ€r kan vi inte prata om lönsamhet. En överföring av kollektivtrafiken pĂ„ linjen VĂ€stervikâLinköping frĂ„n buss till jĂ€rnvĂ€g borde vara lönsam ur ett samhĂ€llsperspektiv. Nya modernare och fossilfria tĂ„g och om man uppdaterar infrastrukturen pĂ„ Tjustbanan gör restiden bĂ„de sĂ€krare och kortare. Detta under förutsĂ€ttning att tĂ„gen kan gĂ„ med högre hastigheter, hĂ€nsyn till miljön och givetvis regionala vinster. LĂ€gger man sedan till vĂ€rden som minskning av antalet olyckor, ökad tillgĂ€nglighet, regionförstoring och regional utveckling Ă€r kollektivtrafik pĂ„ jĂ€rnvĂ€g betydande.
Forskning ger ocksÄ vid handen att kortar man ner restiden bidrar det till den lokala befolkningsutvecklingen. FörbÀttrar man pendlingsmöjligheterna bidrar detta till att kommuner, utanför de större regionernas kÀrnor blir attraktiva för boende och nÀringsverksamhet. En snabb och bekvÀm arbetspendling ökat kommunens attraktionskraft.
Nu vet jag att det finns krafter i Linköping som inte vill satsa pÄ Tjustbanan och som enbart ser till det regionala tÄgförbindelserna.
För en tid sedan intervjuades i VT Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Region Ăstergötland. DĂ€r deklarerar hon klart hur hon ser pĂ„ Tjustbanan och dess framtid. Banan Ă€r i dĂ„ligt skick, resandet Ă€r för lĂ„gt och hon uttrycker sig att jag fĂ„r den uppfattningen att det skulle vara fler resenĂ€rer om man Ă„ker buss
Det Ă€r sant att tĂ„gbanan Ă€r i dĂ„ligt skick och med tanke pĂ„ de smĂ„ medel som skjutits till för en rejĂ€l upprustning av banan. DĂ„ kan man i nĂ€sta mening framhĂ„lla âIstĂ€llet för tĂ„g skulle buss vara ett bĂ€ttre alternativ.".
Nu kommer det mest sorgliga. NÀr frÄgan kommer upp om förbÀttring av vÀgen för att köra expressbussar dÀr man nu har godkÀnt enbart en förbÀttring av vÀg 35 till Grebo.
KĂ€ra lĂ€sare, det verkar hopplöst. Tjustbanan och vĂ€gen har alla odds emot sig, det verkar nĂ€stan som att en förbĂ€ttrad vĂ€g 35 till Grebo kan lösa alla transporter. Bilen, bussen, lastbilar â Ă€r det framtiden?
Elfordon?
För lÄngtradare handlar det idag om elvÀgar vilket krÀver stora investeringar. Bussar som drivs pÄ el Àr numera ett faktum men dÄ i stadstrafik och hur vi bygger stÀder.
Elbil dĂ„? Ja kanske! Men med den batteriteknik som finns idag fĂ„r du âtankaâ i Ă tvidaberg.
Kan vi inte sluta att stĂ€lla tvĂ„ transportsĂ€tt mot varandra? Vi behöver ju bĂ„de en bĂ€ttre vĂ€g 35 och en jĂ€rnvĂ€g â helst elektrifierad.