Småföretagare drivs av passion och lust

Lågkonjunkturen är i antågande och arbetslösheten kommer att stiga.

"Egentligen borde småföretagare inte klara sig i konkurrensen. Men vi har ett hemligt vapen, vi drivs av passionen för själva arbetet och lusten att förverkliga egna affärsidéer", skriver debattören.

"Egentligen borde småföretagare inte klara sig i konkurrensen. Men vi har ett hemligt vapen, vi drivs av passionen för själva arbetet och lusten att förverkliga egna affärsidéer", skriver debattören.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Debatt2022-09-24 06:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje gång det händer, har politikerna och deras tjänstepersoner samma lösning: Övertala de arbetslösa att starta eget företag. 

Det har inte fungerat förr och kommer inte att fungera den här gången heller. 

Orsaken är att flertalet beslutsfattare aldrig varit företagare på heltid. De förstår inte vad som driver framgångsrika entreprenörer, trots mycket forskning i ämnet. 

Istället påstår de att små företag har lägre kostnader och därför kan sälja varor och tjänster biligare.

Alla som studerat företagsekonomi vet följande: I Sverige gäller i huvudsak samma lagar och regler, skatter och avgifter för alla verksamheter, stora och små, privata och offentliga. I stora organisationer kan medarbetarna specialisera sig och bli skickligare och mer effektiva. Stora organisationer kan även rationalisera, automatisera och datorisera i högre grad än små. Resultatet blir skalfördelar vilka är den stora organisationens hela existensberättigande. 

Egentligen borde småföretagare inte klara sig i konkurrensen. Men vi har ett hemligt vapen, vi drivs av passionen för själva arbetet och lusten att förverkliga egna affärsidéer. 

”Att folk har ett arbete som de vill gå till och anstränger sig lite extra för att det ska bli bra – det är en av de viktigaste produktiva resurser vi har”, säger Bengt Furåker, professor i sociologi vid Göteborgs universitet, till Chefstidningen.

Undersökningsföretaget Gallup gör löpande studier av bland annat arbetsmotivationen i ett stort antal länder, däribland Sverige. Enligt den senaste rapporten ”State of the Global Workplace 2022” är 21 procent av svenskarna engagerade i sitt arbete. Övriga är oengagerade eller aktivt oengagerade. Fyra av fem gör bara vad de blir tillsagda för att få lön, ledigt och arbetskamrater. 

I stora organisationer uppvägs bristen på engagemang normalt av skalfördelarna. Lägg till det att stora verksamheter betalar mindre i skatter och avgifter i förhållande till omsättningen. Det beror på att arbete utfört av datorer och maskiner är befriat från löneskatt, arbetsgivaravgift och avtalsenliga förmåner.

Om en småföretagare ska kunna ta upp konkurrensen, krävs ett engagemang på samma nivå eller högre än de mest engagerade i stora organisationer. Det kräver i sin tur att man drivs intresse för själva jobbet, brinner för affärsidén samt har ett nätverk av potentiella kunder och samarbetspartner. Vidare krävs god ekonomi och fast egendom att sätta i pant för lån. Det saknar många som är i behov av Arbetsförmedlingens hjälp att hitta en försörjning. 

Samtidigt behöver Sverige fler aktiva företag. Kraften borde läggas på att stödja passionerade människor med egna affärsidéer, med mod och ekonomi att lämna trygga anställningar för att förverkliga sina drömmar.