Sluta blunda för skolmarknadens avarter

Sedan i höstas har debatten om skolmarknaden varit intensiv. LÀrare, skolledare och forskare har vittnat om avarter inom skolsystemet.

Om vi ska kunna öka likvÀrdigheten och bryta skolsegregationen mÄste fler vara beredda att pÄ allvar diskutera hur vi begrÀnsar avarterna pÄ den svenska skolmarknaden, skriver debattörerna.

Om vi ska kunna öka likvÀrdigheten och bryta skolsegregationen mÄste fler vara beredda att pÄ allvar diskutera hur vi begrÀnsar avarterna pÄ den svenska skolmarknaden, skriver debattörerna.

Foto: TT

Debatt2021-02-18 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Men samtidigt som en rad konkreta förslag för att komma tillrĂ€tta med skolmarknadens problem presenterats genom utredningen ”En mer likvĂ€rdig skola – minskad skolsegregation och förbĂ€ttrad resurstilldelning”, saknas fortfarande samsyn om vĂ€gen framĂ„t.

Sedan början av 90-talet, dĂ„ Moderaterna drev igenom en rad avregleringar, har svensk skola blivit en marknad som saknar motstycke i vĂ€rlden. Förutom att samhĂ€llets insyn och kontroll över friskolors etablering och verksamhet Ă€r lĂ„g, tillĂ„ts friskolor skapa egna kösystem som möjliggör utsortering av elever med goda förutsĂ€ttningar. 

Den offentligt finansierade skolpengen Àr utformad sÄ att den till och med ger friskolor ersÀttning för ansvar och skyldigheter som bara kommuner har. Eftersom skolpengen baseras pÄ genomsnittskostnaden per elev och kommunen har högre kostnader pÄ grund av skolpliktsansvaret, snedvrids resursfördelningen. Kommunernas ekonomi drÀneras.

Dagens skolmarknad skapar inte bara segregation och bristande likvĂ€rdighet, utan Ă€r ocksĂ„ dĂ„ligt pĂ„ att hushĂ„lla med samhĂ€llets resurser. Friskolekoncerner kan enkelt ta ut vinst samtidigt som skolor med större utmaningar fĂ„r svĂ„rt att fĂ„ ekonomin att gĂ„ ihop. 

Vi Socialdemokrater har under lĂ„ng tid varit kritiska till den extrema skolmarknaden. Sedan 2014 har vi genomfört en rad Ă„tgĂ€rder för att höja kunskapsresultaten och öka likvĂ€rdigheten. Det handlar bland annat om satsningar pĂ„ höjda lĂ€rarlöner, bĂ€ttre undervisning och det likvĂ€rdighetsbidrag som i Ă„r ökar till 6,2 miljarder. Men det rĂ€cker inte. Är det nĂ„got som debatten om skolmarknaden visat, sĂ„ Ă€r det att det finns allvarliga systemfel i svensk skola som mĂ„ste Ă„tgĂ€rdas.

Utredningen om en mer likvÀrdig skola innehÄller en rad förslag som skulle lösa en del av problemen. För det första handlar det om att göra skolpengen mer rÀttvis och sluta överkompensera friskolekoncerner för kostnader de inte har. För det andra mÄste urvalskriterierna Àndras sÄ att skolvalet kan ske pÄ lika villkor för alla barn. Det handlar dÄ om att göra urvalskriterierna mer enhetliga och att ta bort kötid sÄ att alla elever fÄr del av valfriheten.

TyvĂ€rr har debatten om skolmarknaden ocksĂ„ visat att inte alla aktörer delar problembilden. Moderaterna, Sverigedemokraterna och Friskolornas riksförbund verkar fokusera pĂ„ att bevara sĂ„ mĂ„nga som möjligt av friskolekoncernernas privilegier. Friskolekoncernerna fortsĂ€tter plocka ut vinst som inget hĂ€nt. 

Det Àr glÀdjande att mÄnga liberaler nu ser problemen med skolmarknaden. Men om vi ska kunna öka likvÀrdigheten och bryta skolsegregationen mÄste fler vara beredda att pÄ allvar diskutera hur vi begrÀnsar avarterna pÄ den svenska skolmarknaden.

Tomas KronstÄhl, (S), ledamot i riksdagens utbildningsutskott; Anton Sejnehed, (S), bildningsnÀmndens ordförande Oskarshamn; Mikael LÄng, (S), andre vice ordförande barn- och utbildningsnÀmnden Hultsfred; Jeanette Sandström, (S), förste vice ordförande utbildningsnÀmnden Borgholm; Marcus Fridlund, (S), ordförande barn- och utbildningsnÀmnden VÀstervik; Sören Bondesson, (S), ordförande bildningsnÀmnden TorsÄs; Lasse Johansson, (S), ordförande utbildningsnÀmnden Kalmar; Martina Aronsson, (S), vice ordförande i lÀrandenÀmnden Nybro; HÄkan Lindqvist, (S), ordförande utbildningsnÀmnden MörbylÄnga; Nermina Mizimovic, (S), Hultsfred; Jan-Olof JÀghagen, (S), andre vice ordförande bildningsnÀmnden Emmaboda; Dzenita Abaza, (S), ordförande i Kalmarsunds gymnasieförbund