Men samtidigt som en rad konkreta förslag för att komma tillrĂ€tta med skolmarknadens problem presenterats genom utredningen âEn mer likvĂ€rdig skola â minskad skolsegregation och förbĂ€ttrad resurstilldelningâ, saknas fortfarande samsyn om vĂ€gen framĂ„t.
Sedan början av 90-talet, dÄ Moderaterna drev igenom en rad avregleringar, har svensk skola blivit en marknad som saknar motstycke i vÀrlden. Förutom att samhÀllets insyn och kontroll över friskolors etablering och verksamhet Àr lÄg, tillÄts friskolor skapa egna kösystem som möjliggör utsortering av elever med goda förutsÀttningar.
Den offentligt finansierade skolpengen Àr utformad sÄ att den till och med ger friskolor ersÀttning för ansvar och skyldigheter som bara kommuner har. Eftersom skolpengen baseras pÄ genomsnittskostnaden per elev och kommunen har högre kostnader pÄ grund av skolpliktsansvaret, snedvrids resursfördelningen. Kommunernas ekonomi drÀneras.
Dagens skolmarknad skapar inte bara segregation och bristande likvÀrdighet, utan Àr ocksÄ dÄligt pÄ att hushÄlla med samhÀllets resurser. Friskolekoncerner kan enkelt ta ut vinst samtidigt som skolor med större utmaningar fÄr svÄrt att fÄ ekonomin att gÄ ihop.
Vi Socialdemokrater har under lĂ„ng tid varit kritiska till den extrema skolmarknaden. Sedan 2014 har vi genomfört en rad Ă„tgĂ€rder för att höja kunskapsresultaten och öka likvĂ€rdigheten. Det handlar bland annat om satsningar pĂ„ höjda lĂ€rarlöner, bĂ€ttre undervisning och det likvĂ€rdighetsbidrag som i Ă„r ökar till 6,2 miljarder. Men det rĂ€cker inte. Ăr det nĂ„got som debatten om skolmarknaden visat, sĂ„ Ă€r det att det finns allvarliga systemfel i svensk skola som mĂ„ste Ă„tgĂ€rdas.
Utredningen om en mer likvÀrdig skola innehÄller en rad förslag som skulle lösa en del av problemen. För det första handlar det om att göra skolpengen mer rÀttvis och sluta överkompensera friskolekoncerner för kostnader de inte har. För det andra mÄste urvalskriterierna Àndras sÄ att skolvalet kan ske pÄ lika villkor för alla barn. Det handlar dÄ om att göra urvalskriterierna mer enhetliga och att ta bort kötid sÄ att alla elever fÄr del av valfriheten.
TyvÀrr har debatten om skolmarknaden ocksÄ visat att inte alla aktörer delar problembilden. Moderaterna, Sverigedemokraterna och Friskolornas riksförbund verkar fokusera pÄ att bevara sÄ mÄnga som möjligt av friskolekoncernernas privilegier. Friskolekoncernerna fortsÀtter plocka ut vinst som inget hÀnt.
Det Àr glÀdjande att mÄnga liberaler nu ser problemen med skolmarknaden. Men om vi ska kunna öka likvÀrdigheten och bryta skolsegregationen mÄste fler vara beredda att pÄ allvar diskutera hur vi begrÀnsar avarterna pÄ den svenska skolmarknaden.
Tomas KronstÄhl, (S), ledamot i riksdagens utbildningsutskott; Anton Sejnehed, (S), bildningsnÀmndens ordförande Oskarshamn; Mikael LÄng, (S), andre vice ordförande barn- och utbildningsnÀmnden Hultsfred; Jeanette Sandström, (S), förste vice ordförande utbildningsnÀmnden Borgholm; Marcus Fridlund, (S), ordförande barn- och utbildningsnÀmnden VÀstervik; Sören Bondesson, (S), ordförande bildningsnÀmnden TorsÄs; Lasse Johansson, (S), ordförande utbildningsnÀmnden Kalmar; Martina Aronsson, (S), vice ordförande i lÀrandenÀmnden Nybro; HÄkan Lindqvist, (S), ordförande utbildningsnÀmnden MörbylÄnga; Nermina Mizimovic, (S), Hultsfred; Jan-Olof JÀghagen, (S), andre vice ordförande bildningsnÀmnden Emmaboda; Dzenita Abaza, (S), ordförande i Kalmarsunds gymnasieförbund