Skyll inte biogasfiaskot på EU

"Som alltid är det lätt att skylla på EU", skriver Anders Andersson (KD), som reagerat på regeringsförslaget att statliga myndigheter inte längre ska köpa in biogasbilar.

"Skyll inte biogasfjaskot på EU", skriver Anders Andersson (KD) i en debattartikel. Själv tänker han fortsätta köra vidare på biogas.

"Skyll inte biogasfjaskot på EU", skriver Anders Andersson (KD) i en debattartikel. Själv tänker han fortsätta köra vidare på biogas.

Foto: Tomas Oneborg, TT/Charlotte Madestam

Debatt2021-06-03 06:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ska biogasbilar inte längre räknas som miljöbilar? Denna märkliga nyhet rapporterades i förra veckan. Regeringen har lagt förslaget att statliga myndigheter inte längre ska köpa in biogasbilar utan enbart elbilar och eventuellt laddhybrider. Det skulle få konsekvenser långt utanför myndigheterna. Om inte staten själv köper biogasbilar kommer även företag och privatpersoner att bli tveksamma.

Som alltid är det lätt att skylla på EU. Det sägs att förslaget är en följd av att Sverige måste införa ett EU-direktiv. Men EU:s krav i direktivet om rena och energieffektiva vägtransportfordon sträcker sig inte längre än att 38,5 procent av myndigheternas bilar ska vara elbilar. 

Mer exakt är minimikravet att andelen så kallade rena lätta bilar (personbilar, lätta lastbilar och bussar som väger högst 5 ton) ska uppgå till minst 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar i statens användning. Tre av fem bilar skulle kunna vara biogasbilar och Sverige skulle fortfarande följa direktivet.

Dessutom skulle det vara bra med ett större inslag av biogasdrivna bilar i myndigheternas fordonsflotta. Biogas är förnybar och produktionen innebär att gödsel och matavfall kan tas tillvara.  Den är lokalproducerad och gör oss mindre sårbara för störningar när det gäller elproduktionen. Och den bidrar till att miljömålen kan nås.

Om det inte är EU som ska ställas till svars, vem är det då? Det är regeringen. Miljöbilsdefinitionen är ett svenskt regelverk som styr upphandlingen av svenska statliga myndigheters bilar.

I regeringen sitter Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Men det är värt att komma ihåg att denna regering inte hade funnits om inte också Centerpartiet hade gett den sitt stöd, fastän de bör ha varit väl medvetna om riskerna med att låta Miljöpartiet styra. Det miljöbilsförslag som nu diskuteras verkar vara en typisk MP-produkt.

Det finns ingenting som kräver en sådan hastig avveckling av biogassatsningar som S-MP-regeringen nu vill genomdriva. EU-nivån för andelen elbilar, 38,5 procent, ligger fast ända fram till 2030. Det kan misstänkas att regeringen än en gång hellre vill vara ”bäst i klassen” än se till det stora arbete och de stora investeringar som har gjorts i landet för att skapa förutsättningar att köra på biogas.

Att ändringen handlar om mer än bara myndigheternas bilar framgår dessutom av förslaget. När man ska beskriva konsekvenser för miljön, räknar man in spridningseffekter till andra delar av samhället. Det vill säga, regeringen ser med optimism på att statens policy mot biogasbilar kommer att ses som ett föredöme.

Jag förväntar mig att företrädare för regeringspartierna och regeringens stödpartier inte försöker blanda bort korten i denna fråga. Förslaget är inget EU-påfund, det är ett initiativ från den svenska regeringen. Centerpartister som går i taket får gärna föra fram sina synpunkter via de kanaler de har in i regeringssamarbetet. För egen del tänker jag fortsätta att argumentera för biogasbilar och själv köra vidare på biogas.