(S)killnad på elev och elev?

Under nästkommande sammanträde i barn- och utbildningsnämnden, den 15 mars, finns ett ärende som handlar om extra pengar från staten. Dessa är en del av en utökad skolmiljard och är ytterligare ett led för att mildra effekterna av pandemin i skolan.

Skolpolitikern Andreas Billtorp (M) är kritisk till att de fristående högstadieskolorna i kommunen inte får del av den så kallade skolmiljarden.

Skolpolitikern Andreas Billtorp (M) är kritisk till att de fristående högstadieskolorna i kommunen inte får del av den så kallade skolmiljarden.

Foto: VT/TT

Debatt2022-03-12 06:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lärare och elever har i omgångar varit sjuka eller haft undervisning på distans. Detta har drabbat undervisningen och tillskottet är välkommet. Vår del av denna skolmiljard är drygt 4,4 miljoner. Tyvärr kommer inte dessa pengar till alla våra elever. Denna gång vill man inte lägga något av satsningen på högstadiet. Detta i sig är okej för den kommunala skolan då det funnits en dialog med kommunens högstadieskolor. Detta medför dock att de elever som går på fristående högstadieskola inte får ett öre... Här har det aldrig funnits någon dialog, fristående skolan har inte ens fått frågan om läget för elever där.

När vi moderater pratar om "våra elever" så menar vi alla elever. Vi diskriminerar ingen. Våra elever är lika mycket värda oavsett om man går i kommunala skolor eller hos fristående aktörer.

Att nyttja de nya pengarna från staten på ett sätt som förnekar elever jämställda chanser är fel.

Man kan såklart göra en tydlig ideologisk poäng av att sakta svälta ut fristående skolaktörer. Frågan man dock ska ställa sig är – är det rätt? Vem ska politiken tjäna?

Det självklara svaret från oss moderater är: Medborgaren, i detta fall eleven. Det är också i sig en ideologisk poäng men vi förväntar oss inte några applåder. Vi har bara förhoppning om en rättvis chans för eleven. Att då förvägra de fristående skolaktörerna den del av en extra skolpeng, vars syfte är att lindra en utbildningsskuld, drabbar eleven. Vi ska inte misskreditera och missgynna eleven som använt sin frihet till att gå på vilken skola man vill. 

Att kommunen väljer att inte lägga ett enda öre av den nya skolmiljarden på högstadiet är kommunens val. Kommunen ska i sin tur inte vara överförmyndare för de elever som valt en annan skola. Kommunen har gjort sitt val, frågan är om alla valt samma om de fått frågan.

Skolpolitikern Andreas Billtorp (M) är kritisk till att de fristående högstadieskolorna i kommunen inte får del av den så kallade skolmiljarden.
Skolpolitikern Andreas Billtorp (M) är kritisk till att de fristående högstadieskolorna i kommunen inte får del av den så kallade skolmiljarden.