Regeringen har i dagarna överlämnat en strategi för kulturella och kreativa näringar till riksdagen.
"Det är min och regeringens bestämda uppfattning att de kulturella och kreativa branscherna måste börja ses som en ny typ av basindustri för Sverige," skriver kulturminister Parisa Liljestrand i ett pressmeddelande.
Det måste komma som en chock för Västerviks kommun. Här ses kulturella och kreativa verksamheter inte som riktiga företag.
2008 satsade min fru och jag på att skapa ett av kommunens större evenemang. Målet var att göra det på egna intäkter, utan bidrag. I min enfald trodde jag att det skulle uppskattas att verksamheten drevs i ett bolag registrerat för F-skatt, moms och som arbetsgivare, med ett av Skatteverket godkänt kassaregister och ambitionen att betala vita löner som beskattades i Västervik. Det gav inga fördelar framför bidragsprojekt, föreningsaktiviteter och svartjobb.
Min fru och jag gav till sist upp och sålde vårt cirkustält. Samtidigt ska jag dementera ett rykte som spreds om tältet. Det påstods vara betalt av kommunen och att kommunens personal varje år byggde och rev det. Jag betalade, jag byggde och rev med hjälp av familj och vänner.
Nu har jag repat mod och återkommer i sommar, i mindre skala men fortfarande med ett företag registrerat för F-skatt, moms och som arbetsgivare, med ett av Skatteverket godkänt kassaregister, med ambitionen att ta ut vit lön som beskattas i Västervik.
Jag har tagit upp det här med Västerviks kommun och förklarat att seriösa företag borde ha gräddfil framför bidragsprojekt, ideell verksamhet och svartjobb. Något löfte fick jag inte, troligen för att det skulle betyda att kulturlivet i Västervik faller ihop. Här har kultur reducerats till marknadsföring för besöksnäringen och nyttan räknas i hur mycket ölförsäljningen ökar på krogarna. Den slutsatsen presenterade Västervik Framåt 2013 i en utredning som ledde fram till att fem miljoner kronor under tre år användes för gratis kultur under den turistiska högsäsongen.
Jag vill inte ha några bidrag av kommunen. Vad jag vill ha är ett klart besked om mitt evenemang är ett riktigt och önskvärt företagande.