Hur då undrar ni? Jo, elflyget närmar sig ju med stormsteg och väntas redan 2026 bli som "bussar med vingar" om man får tro statliga Vattenfall AB, som utvecklar dessa tankar på sin hemsida. Och organisationen Svenska Regionala Flyglatser AB (SRF) skriver att elflyget inom några år kommer att vara en realitet i Sverige. Denna nya generation av elflygplan har plats för 19 passagerare och har en prissättning som motsvarar nuvarande flygpriser enligt Vattenfall AB och Kalmar Öland Airport. De kan flyga 40-50 mil, lyfta från korta 800-meters banor och laddas på 30 minuter för en timmes flygning.
Var Västervik hamnar i denna utveckling vet vi som sagt inte än, men möjligheter för näringslivet att snabbt ta sig till och från Västervik med elflyg borde kunna bli en verklighet. Hur det blir med elflyg för vanligt folk återstår att se. Men denna snabba framtida utveckling med miljövänligt och hållbart resande från mindre regionala/kommunala flygplatser såsom Västervik skulle starkt förbättra våra kommunikationer.
En solcellspark bör också anläggas på området och göra Mommehål Airport till en Grön Flygplats likt många andra flygplatser som till exempel Sveg, Lycksele och Kalmar för laddning av flygplanen, men även för tyngre fordon som passerar på den närliggande E22:an. Och till detta förstås också skapa industrimark för företag. Allt detta måste vi ta höjd för när vi hanterar denna spännande framtid för vår flygplats.
Elflygets utveckling tillsammans med en upprustad och ombyggd väg 35 till Trafikverkets nya typ av 90 km/h väg med räfflad mittremsa och två till tre omkörningsfält per mil väg skulle göra att våra dåliga kommunikationer om några år skulle vara ett minne blott. En dylik 90-väg kan projekteras och genomföras inom relativt kort tid och är också bara cirka hälften så kostsam som att bygga en 100 km/h väg med mitträcke och 2+1-filer.
Nu gäller det bara att hitta något eller några politiska partier med duktiga framåtblickande politiker som kunde se och verka för denna stora framtida utvecklingspotential för vår flygplats. Och samtidigt släppa taget om miljardinvesteringarna på vår helt godsbefriade och mycket kostsamma museijärnväg Tjustbanan och den infrastrukturmässigt nollförbättrande mångmiljonsatsningen på en Södra Infart. Då skulle de satsningar som gjorts på vår flygplats kunna visa sig vara ett riktigt lyckokast.