SAS behöver ny ledning – inte ombildning

Piloterna har sagt nej till förslaget att driva SAS som ett skalbolag. Uppsagda piloter skulle förlora sitt anställningsskydd och anställas i bemanningsföretag. Motiveringen var att de skulle spara pengar åt företaget. Det är en dålig idé. Och nu försvinner de tänkta besparingarna.

SAS-planen står på marken under pilotstrejken och skribenten anser att en ny ledning är bästa sättet att stoppa konflikten.

SAS-planen står på marken under pilotstrejken och skribenten anser att en ny ledning är bästa sättet att stoppa konflikten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2022-07-15 06:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den svenska modellen bygger på uppdelning i parter, tidig information, förhandlingar, avtal och metoder för att lösa konflikter. Stoppa dåliga förslag och göra bra förslag bättre. Förhandlingar i stället för strejker. Modellen bygger på representativ demokrati. Att det finns grupper som har intressen att bevaka, funktionärer och valda företrädare med mandat att tala för sin grupp och visa god sed på arbetsmarknaden

EG-kommissionen ville på 80-talet veta om modellen kunde användas ute i Europa. Det gick inte så bra. Holländarna var nyfikna och intresserade. Fransmännen frågade när vi strejkade. Engelsmännen trodde att vi berättade sagor. Överföringen föll på att övriga länder inte nådde upp till vår organisationsgrad – 85 procent i facket och 15 procent utanför.  

Karl-Petter Thorwaldsson tycker att parterna ska göra upp. I en juridisk person är alla anställda. När Arbetsdomstolen, AD, bildades för snart 100 år sedan fylldes gatorna av protester mot att en handfull direktörer skulle ha samma makt som de arbetande massorna. Timbro vill stänga AD.

SAS-ledningens förslag att utnyttja corona-uppsägningar till att försämra piloternas arbets- och anställningsvillkor är riktigt uselt. Chefsfacken ger sitt stöd för ledningen i media. Det visar att man inte kan det fackliga spelet.  

Det sägs att familjen Wallenberg avvisade nya förslag tre gånger. Och till slut fick en färdig lösning. SAS-chefen Jan Carlsson skrev boken Riv pyramiderna. Pyramider är gravkammare. Bilden passar på det luftslott som SAS-ledningen ville bygga med sina skalbolag. Besparingar är pengar i reserv för vanligt folk. För nationalekonomer, utebliven konsumtion. Sömmerskan menar sämre tyg på ställen som inte syns. 

Pilotfacket säger nej till ett dåligt förslag och visar med strejken att man menar allvar. Deras jobb är att lotsa passagerare till sina mål. Nu lotsar man SAS-ledningen. En lektion i den svenska modellen – att kvalitetssäkra beslut. 

Ledningen har gjort bort sig. SAS klarar sig inte utan piloter.  Dags att byta ledning. Skalbolag och sämre villkor för piloter är en undergångslinje. Flygbolag ska sikta högre. Riv förslaget att driva SAS som ett skalbolag.