S: Så vill vi fortsätta utveckla kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken har i Region Kalmar län gått i ur, skur och pandemi. Kollektivtrafikens betydelse för tusentals länsbor kan knappast överdrivas.

Om vi på allvar ska ta oss an klimatkrisen och samtidigt utveckla länet behöver vi satsa offensivt för att stärka kollektivtrafiken och locka nya resenärer, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S).

Om vi på allvar ska ta oss an klimatkrisen och samtidigt utveckla länet behöver vi satsa offensivt för att stärka kollektivtrafiken och locka nya resenärer, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S).

Foto: Anders Liljegren/arkiv

Debatt2022-02-14 14:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För den som behöver ta sig till arbete, utbildning eller helt enkelt från punkt A till B finns kollektivtrafiken. Till skillnad från många andra regioner, exempelvis moderata Stockholm, har vi i S-ledda Kalmar län inte dragit ned på några linjer under pandemin trots att resandet minskat med 40 procent. Vi har sett till att hålla uppe trafiken för att minska trängsel så gott det går. Trots det har trängsel ändå förekommit och därför har förstärkningsbussar satts in där det varit möjligt. När vi nu förhoppningsvis ser början till slutet av pandemin krävs en rejäl återstart för att komma tillbaka till den positiva resandeutvecklingen.  

Vi ska komma ihåg att en effektiv och attraktiv kollektivtrafik bidrar till fler jobb och växande företag. Det ger livskraft till hela länet. För oss socialdemokrater är det självklart att den som inte har tillgång till privatbil ska kunna ta sig fram på ett effektivt sätt. För många är kollektivtrafiken den enda möjligheten att ta sig till arbete eller utbildning. Vi vill se till att kollektivtrafiken inte är en kompromiss utan ett fullgott alternativ till andra resesätt. 

Det tål att påpekas att ju fler som reser desto mer effektiv blir den kollektiva trafiken. Därför behöver vi finna smarta lösningar för att locka dem som idag väljer bilen. Det handlar exempelvis om snabbussar längs E22, samåkningsparkeringar och utvecklad pendeltågstrafik. Det kräver också innovativa samarbetsformer med företag och evenemang för att erbjuda smidiga resealternativ.

När framdörrarna nu öppnas igen på bussarna vill inte bara tillbaka till där vi var innan pandemin. Vi vill framåt och utveckla framtidens kollektivtrafik. Vi ska knyta samman arbetsmarknader och göra det enklare för invånare att ta sig dit de ska på ett klimatsmart sätt. Om vi på allvar ska ta oss an klimatkrisen och samtidigt utveckla länet behöver vi satsa offensivt för att stärka kollektivtrafiken och locka nya resenärer. 

Till alla nu- och framtida resenärer har vi socialdemokrater ett tydligt budskap. Vi ska fortsätta att utveckla kollektivtrafiken så den fortsatt finns där för dig, när du behöver den.