Johannes Regell, Socialistiska Välfärdspartiet, har nu suttit i Barn- och utbildningsnämnden under en termin. Under detta halvår har det varit väldigt tyst från Regell i de ärenden som behandlats, inga förslag till förbättringar har vi kunnat ta del av från hans sida. Någon protokollsanmärkning har det blivit men inte mer. Däremot har nämnden tagit del av ett antal rapporter som Regell skrivit efter sina besök på några skolor. Regell belyser givetvis en del problem som vi försöker lösa, men den svartmålning som han ger utryck för är långt från den bild som andra politiker ger utryck för vid besök på skolorna.
Som politiker kan jag ta dessa påhopp, men det är också ett påhopp mot de som varje dag gör ett fantastiskt jobb i skolan med den bestämda inställningen att göra allt för att barnen ska klara skolan. Skolinspektionen gjorde för inte så länge sedan en stor tillsyn av våra skolor, vi fick en del påpekande som vi åtgärdar. Hade man delat Regells bild av skolan hade vi nog varit tvingade att stänga en del skolor.
Dagligen görs ett fantastiskt jobb i våra skolor och personalen har höga ambitioner vilket också visar sig i våra resultat förbättrats. Jag har stor förståelse för att man vid vissa tillfällen kan känna både frustration och uppgivenhet när detta inte räcker för att nå alla elever. Vi måste givetvis se över de brister som finns och där det behövs tillföra mer resurser.
Vi kommer redan till hösten 2015 kunna tillföra mer resurser till personal och då framför allt till barnen i de lägre åldrarna, detta för att vi är säkra på att om man får med sig bra kunskaper med sig från förskola och lågstadiet så ökar möjligheterna att klara resterande skolan och gå ut med möjligheter att söka till vidare studier.Även i kommunens budget inför 2016 kommer det att läggas förslag med förstärkningar till skolan.
Vi behöver jobba för att utveckla en ännu bättre organisation i skolan och kompetensutveckling. Vi jobbar redan nu med flera förbättringsarbeten exempelvis förskolelyftet, mattematiklyft, PRIO med flera och det är viktigt att vi tar del av både forskning och att vi lär av varandra.
Regell har i sina rapporter haft mycket negativa synpunkter på att vi har ett inkluderande förhållningssätt, vi vill att alla barn så långt det är möjligt går i skolan tillsammans med övriga klasskamrater. Vi tror inte att det på något sätt blir bättre för att man placeras utanför sin skola om det är problem.
Regell framför det som om det vore till stor fördel att ”plocka” bort barn med problem till egna grupper. Att på detta sätt särskilja barn riskerar att förstärka och permanenta utanförskapet för dessa. Det är en för mig en märklig människosyn som Regell visar.
Alla barn/elever ska få det stöd man behöver och då kan det ibland ske utanför klassrummet om det är det bästa, men tillhörigheten till klassen ska vara kvar.Jag tror och vill ha en likvärdig skola för alla, trots att vi alla är olika.
Vi har i stor enighet antagit en vision för skolan i Västervik och kan vi leva upp till den tror jag på en ljus framtid för skolan i Västervik. En del av den visionen är: Vi möter alla barn och elever med höga förväntningar och vi tror på deras förmåga att lyckas i lärandet för livet.Det kommer nog att vara områden där Johannes Regell och jag aldrig kommer att vara överens om och det är bland annat synen på ekonomi, jag har lärt mig att ekonomi står för att hushålla med begränsade resurser – i Regells värld finns det oändligt med pengar.
Det jag däremot skulle uppskatta från Johannes vore förslag till förbättringar för skolan som går att genomföra.