Julen nĂ€rmar sig, och med den ocksĂ„ möjligheten att ge gĂ„vor som verkligen kan göra skillnad. Sverigedemokraterna tĂ€nker att Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknĂ€mnden, ska fĂ„ en minirĂ€knare i julklapp â en enkel och anvĂ€ndbar present som kanske hade hjĂ€lpt honom undvika det fullstĂ€ndiga magplasket under torsdagens möte i nĂ€mnden.
NÀr vi i Sverigedemokraterna föreslog att införa en gratis fritidsbiljett för barn och ungdomar i Kalmar lÀn, ett förslag som skulle ge fler barn möjlighet att delta i fritidsaktiviteter oavsett förÀldrarnas ekonomi, kontrade Wretlund med en kostnadsuppgift som bara kan beskrivas som ren science fiction: 60 miljoner kronor per Är.
Verkligheten? En miljon.
Det Àr svÄrt att inte höja pÄ ögonbrynen. Hur kan en politiker pÄ den hÀr nivÄn, som hanterar regionens ekonomi, missa med sÄ mÄnga tiotals miljoner? Hade det rört sig om nÄgon enstaka procents felrÀkning hade vi kunnat förstÄ, men nÀr siffran Àr sÄ extremt överdriven framstÄr det som antingen medveten skrÀmseltaktik eller en total brist pÄ koll.
Hade Wretlund anvÀnt samma rÀknemetod i andra sammanhang skulle vi kanske kunna förvÀnta oss att Kalmar lÀns kollektivtrafik plötsligt kostade lika mycket som en mindre rymdfÀrja.
Vad handlar vĂ„rt förslag om? En fritidsbiljett för barn och ungdomar, som gör det möjligt för dem att enkelt och kostnadsfritt ta sig till sina fritidsaktiviteter. En enkel, konkret och vĂ€lbehövlig satsning som Ă€ven stĂ€rker föreningslivet och ger alla barn â oavsett bakgrund â samma möjligheter att delta.
Den stora förloraren i det hĂ€r Ă€r barnen. De som kanske inte har förĂ€ldrar som kan köra dem till trĂ€ningen eller betala för dyra resor. Föreningslivet, som idag kĂ€mpar med att locka och behĂ„lla medlemmar, Ă€r ocksĂ„ förlorare. En fritidsbiljett hade varit en hjĂ€lpande hand för bĂ„da parter â men nu stoppas den pĂ„ grund av en felaktig berĂ€kning.
Om Kalmar lĂ€n ska fortsĂ€tta utvecklas behöver vi politiker som baserar sina beslut pĂ„ fakta, inte pĂ„ fantasifulla gissningar. DĂ€rför hoppas vi att Peter Wretlund tar emot vĂ„r julklapp med tacksamhet â och kanske anvĂ€nder den nĂ€sta gĂ„ng han försöker rĂ€kna ut kostnaden för vĂ„ra förslag.
Lillemor Marcus Jonsson (SD)
Ledamot i KollektivtrafiknÀmnden
Martin Kirchberg (SD)
OppositionsrÄd i Region Kalmar lÀn
Svar direkt:
RĂ€knemaskiner och realiteter â att hĂ„lla fötterna pĂ„ jorden i kollektivtrafikdebatten
Det Àr alltid bra att diskutera idéer för att förbÀttra vÄr kollektivtrafik och skapa möjligheter för barn och ungdomar i vÄrt lÀn. Jag uppskattar engagemanget frÄn SD, men lÄt oss vara tydliga och sÀtta saker i rÀtt perspektiv.
I Region Kalmar lÀn har vi redan en fritidsbiljett som Àr kraftigt rabatterad och tillgÀnglig för barn och ungdomar upp till 19 Är. För att ytterligare stödja familjer i lÀnet sÀnker vi priset pÄ denna biljett pÄ ett ekonomiskt ansvarsfullt sÀtt med 18 procent frÄn Ärsskiftet.
NÀr det gÀller förslaget om en helt kostnadsfri fritidsbiljett, finns det flera faktorer (eller Àpplen och pÀron) att ta hÀnsyn till:
- VĂ€rdet av biljetterna: För de 25 276 folkbokförda barnen i Ă„ldern 8â16 Ă„r i vĂ„rt lĂ€n skulle fria biljetter motsvara ett vĂ€rde av cirka 57 miljoner kronor per Ă„r. Detta belopp som jag lyfte i nĂ€mnden Ă€r inte samma sak som ett intĂ€ktsbortfall, men det ger en tydlig bild av omfattningen.
- Direkt intÀktsbortfall: För 2023 lÄg intÀkterna frÄn den nuvarande fritidsbiljetten pÄ drygt en miljon kronor. Men det största intÀktsbortfallet handlar om utebliven försÀljning av enkelbiljetter för samma mÄlgrupp.
- Ăkade kostnader: Kostnadsfritt resande leder i regel till ökad trafik, sĂ€rskilt under högtrafik, vilket krĂ€ver fler fordon och högre driftskostnader. Detta Ă€r inte finansierat i SD-förslaget.
Den stora skillnaden mellan min berÀkning och SD:s handlar alltsÄ inte om felrÀkning, utan om olika sÀtt att rÀkna pÄ och förstÄ de faktiska konsekvenserna.
Avslutningsvis vill jag konstatera att en minirÀknare Àr en synnerligen dÄlig julklapp, de flesta av oss har ju redan en i mobilen. Jag hoppas dÀrför att SD:s företrÀdare sparar sina inslagspapper till nÄgot bÀttre, och att SD:s företrÀdare fÄr finare klappar Àn sÄ de med. LÄt oss nu lÀgga energin dÀr den hör hemma: pÄ att finna lösningar som gagnar lÀnets invÄnare och stÀrker kollektivtrafikens ekonomi pÄ lÄng sikt.
Peter Wretlund (S)
RegionrÄd och kollektivtrafiknÀmndens ordförande