Orolig skolstart för barn med diagnoser

En enkätundersökning gjord av Riksförbundet Attention inför skolstarten 2021 visar, återigen, att väldigt många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och deras föräldrar känner stark oro nu när ännu ett nytt skolår börjar.

Många elever och föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar känner oro inför skolstarten. Därför behöver skolpersonal ökad kunskap om diagnoserna, anser skribenterna.

Många elever och föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar känner oro inför skolstarten. Därför behöver skolpersonal ökad kunskap om diagnoserna, anser skribenterna.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Debatt2021-09-07 06:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I undersökningen känner 65 procent av alla barn med NPF och 75 procent av alla deras föräldrar oro inför att skolan börjar igen. Det är inget annat än katastrofsiffror.

Av undersökningen framgår att många föräldrar oroar sig för att barnen inte ska få stöd och hjälp för att följa med i undervisningen. Oron beror också på konflikter med lärare och skolkamrater. Många barn/unga mår så dåligt av skolmiljön att de inte vill eller ibland inte ens klarar av att gå dit. 

Det är tydligt att all personal i skolan behöver ökad kunskap och rätt kompetens, både när det gäller bemötande av elever med NPF, men också hur undervisning kan anpassas utifrån elevens förutsättningar, anpassningar som gynnar NPF-elever, gynnar i regel samtliga elever. 

Att så många känner oro inför skolstarten är mycket sorgligt och något som måste förändras. Skolan är våra elevers arbetsplats och en språngbräda för hela deras framtida liv. Vi kan inte svika barnen innan de ens fått en chans men i många fall är det precis det som händer. De svårigheter barn/unga med NPF möter är inga nyheter, därav kan det tyckas märkligt att det fortfarande inte fungerar tillfredsställande och att problematisk skolfrånvaro och barnens mående fått anta dessa proportioner.

Ni politiker, skolhuvudmän och skolledare har möjlighet att faktiskt förändra liv, att se till att alla barn och unga får den skola som de förtjänar och har rätt till enligt lag. Ta chansen och satsa på att stärka lärares och skolpersonalens kunskap. Det är nyckeln till att kunna ge barnen stöd i tid, innan problemen blivit så stora att de leder till att den unge kraschar och inte längre tar del av undervisningen alls. Samverka med föräldrar och elever för hållbara lösningar och se den långsiktiga vinsten i att en fungerande skolpolitik/skolmiljö ger nöjdare kommuninvånare. 

Anki Sandberg – ordförande Riksförbundet Attention
Camilla Johansson, Diana Angelin, Cina Oscarsson, Joakim Hammar, Christine Jilkén, Emma Svärd, Nils Torstensson – styrelseledamöter i lokalföreningen Attention Kalmar