Vi i Sveriges Lärare tycker mycket hellre att vårt styre i Västervik behöver fundera över vilken förskola och skola som de vill ha och inte bara vad vi har råd med just nu. Vill vi ha en årskursetta där det finns en lärare på 26 elever, eller en högstadieklass med 30 elever i en lokal som är dimensionerad för 25? Hur ska den ensamma pedagogen lösa situationen med fyra ettåringar i en stor barngrupp?
För det är målbilden som målas upp i kommande budgetförslag. Här ska ”tomplatser” försvinna och barn och elevgrupperna ska vara fyllda enligt lokalförsörjningsplanens mått så att det blir ekonomisk lönsamt och storfördelar som att ta bort en högstadieskola ska genomföras. Detta för att dra ner de 28 miljoner som fattas mot föregående årsbudget.
Men var är diskussionen kring vad som är bäst för våra barn och elever? Hur ska en lärare fortsätta orka att kunna ha över 30 elever ensam i en klass på gymnasiet och samtidigt individanpassa? Är det inte dags att vi funderar på hur vi verkligen ska nå en skola i toppklass och inte en skola och förskola där målet för dagen är att försöka hålla näsan över vattenytan? Hur ska vi vända trenden att det finns färre behöriga lärare i kommunen och att färre söker sig till våra tjänster? Den diskussionen och förslag till lösningar skulle vi vilja kom upp på fullmäktige den 19 juni.
Att säga upp lokaler, anställda och ändra i barn och elevgrupper är inget man gör över en natt. Vår verksamhet kan och ska inte kunna vändas om och förändras på några månader. För oss är det helt orealistiskt att genomföra alla de föreslagna neddragningar som finns inför 2024 utan att gå mot en katastrof.
Vi i Sveriges Lärare tycker att i stället för att rätt av volymjustera budgeten för att antalet barn och elever minskar, ska det ses som att vi nu har möjlighet att kunna ge våra förskolor och skolor rätt förutsättningar. Vi har nu möjlighet att äntligen kunna minska antal barn/elever per pedagog och kunna gå mot de mål som kommunen själva har satt upp för sin förskola och skola. Vi förstår att förändringar behöver ske när antal barn minskar – men vad händer om det om några år börjar öka igen och vi har sagt upp våra pedagoger och lokaler? Är det inte bättre att arbeta med smarta lösningar, som att övervintra och omställa personal, att hyra ut lokaler tillfälligt och att satsa på att färre elever inte hoppar av skolan. Det kanske kostar i början men vi tror att dessa åtgärder är mer kostnadseffektiva i längden.
Vi är även oroade över förslaget att spara på barnens och ungdomarnas möjlighet till aktiviteter efter skoltid. Flera besparingar kopplat till ungdomsverksamhet och kulturen finns i underlaget. Kulturskolan ska minska sin budget och lösningen är självklart extern finansiering. Finansiering som efter lite efterforskning inte är sökbara för pågående verksamhet som kulturskolan är.
Sveriges Lärare kommer att ha en manifestation kopplat till kommunfullmäktige den 19 juni för att visa vad som bör prioriteras i budgeten… våra barn, ungdomar, unga vuxna, kulturen och ungdomsverksamheten.