Coronapandemin påverkar alla, men den har inneburit en extra stor börda för hörselskadade.
En undersökning som Hörselskadades Riksförbund, HRF, gjort bland sina medlemmar visar att pandemin har haft en påtagligt negativ effekt på hörselskadades möjligheter att kommunicera och vara delaktiga i samtal.
Svårigheter att höra vad personal i butiker säger på grund av plexiglas, och problem att prata med människor vi möter eftersom vi inte kan gå tillräckligt nära för att höra är bara några av konsekvenserna som pandemin har medfört.
För hörselskadade påverkar det här väldigt mycket, det skapar en stor stress när till exempel hörapparaterna inte räcker till på grund av plexiglas.
Även kontakter med vården, apotek, tandläkare och liknande har blivit svårare. När vårdpersonal bär munskydd och visir är det svårt både att höra och läppläsa, och dessutom förhindrar de nya restriktionerna ofta anhöriga från att få följa med in på sjukhus och vårdcentraler.
Personalen måste självklart arbeta i munskydd, men det är viktigt att då titta på alternativa metoder för att kommunicera med patienten. Man kan använda sig av hjälpmedel som mikrofon och mottagare, men också helt enkelt använda papper och penna.
Använd mer visuell information i offentliga miljöer, till exempel på tåg- och busstationer. Men även system som överför ljud, som så kallade teleslingor som ger trådlös överföring till hörapparater.
Teleslingor vill vi se i alla kassor, receptioner och liknande som idag avskärmas av plexiglas. Det är väldigt enkla, smarta åtgärder. Det finns även lösningar med mikrofon och högtalare för tvåvägskommunikation. Detta borde vara ett absolut krav då vi med all säkerhet kommer att få fortsätta att leva med plexiglasskivor vid all kontakt med vård och handel.
Problemet ligger inte bara i att allmänheten inte är medveten om vilka lösningar som finns, utan också att den inte är medveten om hur stort behovet faktiskt är.
Vi är över 1,5 miljoner hörselskadade i landet. Ändå pratar man väldigt lite om den här målgruppen. Att utesluta denna kundgrupp från att kommunicera vid kontakt med vården eller vid handel i affärer är respektlöst, nedvärderande och kränkande.