Ny korsning till Gunnebo från E22?

Det stora kvarstående problemet i kommunen, som jag ser det, är korsningen på E 22 mot Gunnebo, skriver Conny Tyrberg (C).

Det stora kvarstående problemet i kommunen, som jag ser det, är korsningen på E 22 mot Gunnebo, skriver Conny Tyrberg (C).

Foto: Ulrik Alvarsson

Debatt2018-05-19 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med Trafikverkets nuvarande genomförandetakt kan vi inte vänta på Trafikverkets ”slutliga” och ”bästa” lösning på korsningen E22 mot Verkebäck-Gunnebo-Västrum. Trafikverket måste överväga att nu göra den näst bästa lösningen för att öka trafiksäkerhet och framkomlighet i denna korsning.

Det finns flera flaskhalsar på E22 som går från Trelleborg till Norrköping. I vår kommun väntar vi på att utbyggnaden till 1+2-väg från Verkebäck till kommungränsen mot Oskarshamn skall förverkligas. Det ger såväl ökad trafiksäkerhet som förbättrad framkomlighet.

Det stora kvarstående problemet i kommunen, som jag ser det, är korsningen på E 22 mot Gunnebo/Verkebäck/Västrum från E22 i Verkebäck. Där är hastigheten sänkt till 50 km/tim, det finns två mycket frekventerade busshållplatser, två fartkameror tyder på att även Trafikverket anser korsningen och sträckan är trafikfarlig. Korsningen är hårt trafikerad.

Trafikverkets plan för närvarande verkar vara att göra en så kallad åtgärdsvalsstudie för korsningen och Verkebäcksbron. En åtgärdsvalsstudie betyder att man gör en planering där man gör en ny bedömning hur trafiken ”slutligen” skall lösas på den aktuella sträckan. När det gäller bron har det tillkommit en omständighet som Trafikverket måste ta hänsyn till. E22 har fått en ny klassning, benämnd BK4, som innebär att broar skall klara tyngre lastbilar framöver. Detta kan betyda att en ny bro behöver byggas.

Som ni anat ligger i dagsläget korsningen E22/Gunnebo en bit in i framtiden. Åtgärdsvalsstudien syftar till att få ett beslutsunderlag inför kommande 5-årsplan från Trafikverket som omfattar tiden 2024-2029, eller mer troligt planen för 2029-2034. Med ovanstående beskrivning känns en lösning på dagens akuta trafiksituation vid korsningen avlägsen. Trafikverket bör därför överväga att i närtid göra en temporär förbättring av korsningen för att öka trafiksäkerheten och trafikflödet i korsningen i avvaktan på en totallösning för korsningen och Verkebäcksbron.

Läs mer om