Nu sänker regeringen skatten på bensin och diesel

"Med regeringens politik kommer de som behöver köra bil fortsatt kunna göra det. För en familj med bil handlar det årligen om flera tusenlappar i skillnad mellan regeringens och oppositionens politik", skriver moderaterna Marie Nicholson och Edward Riedl.

"På sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svårt utsatta hushåll och företag", skriver M-debattörerna.

"På sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svårt utsatta hushåll och företag", skriver M-debattörerna.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Debatt2023-09-14 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen tar parti för landsbygden samt för alla de barnfamiljer, hantverkare och andra som är beroende av bilen för att få ihop livspusslet. Inflationen har slagit hårt mot många hushåll, samtidigt som den förra regeringen sett till så att skatterna och inblandningen av dyra ineffektiva biobränslen aldrig varit så hög. Nu vänder vi utvecklingen och ser till så att människor får större marginaler i plånboken.

Skatten på bensin sänks med 164 öre jämfört med nästa års planerade nivå och dieseln ned mot EU:s miniminivå, sammantaget med 43 öre. Tillsammans med den kraftigt sänkta reduktionsplikten som träder i kraft vid årsskiftet så kommer priset på bensin och diesel sjunka ytterligare per liter och vi kommer uppfylla ännu ett vallöfte, att sänka priset på diesel med 5 kronor.

Sverige är och ska förbli ledande inom miljöarbetet. På sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svårt utsatta hushåll och företag. Inte heller är lösningen att köra bilar på extremt dyra biobränslen med i bästa fall tveksam miljönytta, tillverkade av importerade slaktrester och vegetabilisk olja.

För att fortsätta vara ledande inom miljöarbetet har regeringen ändrat lagen för att tillåta ny kärnkraft, godkänt dubbelt så mycket havsbaserad vindkraft som den förra regeringen och gjort rekordstora satsningar på laddinfrastruktur längs våra vägar. I höstens budget satsar regeringen 4 miljarder kronor på miljöåtgärder.

För att Sverige ska klara klimatomställningen behöver vi få med oss hela landet och göra resan via grön tillväxt, inte genom straffskatter och symbolpolitik. Med regeringens politik kommer de som behöver köra bil fortsatt kunna göra det. För en familj med bil handlar det årligen om flera tusenlappar i skillnad mellan regeringens och oppositionens politik. Därför är det mycket glädjande att kunna ge dessa besked nu i tuffa tider, när hushållen behöver pengarna som mest.