Den senaste tiden har vi fått läsa i media hur (C) missförstått regeringens politik när det gäller biogas som drivmedel. Låt oss förtydliga.
Miljöpartiet tycker att biogas och biogasbilar just nu har en viktig roll att spela för att minska utsläppen, och då måste vi fortsätta värna biogasbilarna. Istället för att genomföra det kritiserade förslaget (med införandet av en lägre miljöklassning för biogasbilar) föredrar vi att man skärper den svenska klimatbonusdefinitionen på ett sådant sätt att den lever upp till EU-direktivet, samtidigt som vi kan fortsätta värna biogasbilar.
Miljöpartiet kommer att arbeta för ett undantag vad gäller just biogasen. Vi vill inte vill ta bort miljöklassningen av biogasbilar. Det var i (MP) som stred för att biogasbilar skulle miljöklassas när de kom. Det var Miljöpartiet som såg till att biogasbilar fick klassas som miljöbilar från första början, vi tycker biogas har en utmärkt klimatnytta. Samtidigt slår elektrifieringen igenom på bred front och kommer stå för lejonparten av omställningen. Men vi vill som sagt lyfta på varje sten för att se om biogas kan värnas. Biogas är inte minst viktigt ur det lokala perspektivet – många kommuner och lantbrukare har gjort investeringar för att skapa en lokal cirkulär ekonomi, och det är jätteviktigt och bidrar starkt till omställningen.
Grundidén är ju väldigt bra, att styra mot de miljömässigt bästa fordonen. I detta avseende välkomnar vi att i framtiden till exempel också vätgasbilar räknas som miljöbilar.
I ärlighetens namn måste (MP) också påpeka att ansvarig minister Thomas Eneroth är socialdemokrat och därmed framstår han som Centerns önskepartner i en regeringssamarbete. Då ger det en lite konstig eftersmak när Centern piskar på (MP) för gröna satsningar i regeringen.
Vi håller med om uttalandet från organisationen Gröna bilister att ett uteslutande av biogasbilar kommer att försvåra omställningen av hela transportsektorn. Därför kommer vi arbeta för ett undantag så att biogasen finns kvar som miljöbil.